Vés enrere ENTREVISTA A J.M.Vilajosana i J. Capdeferro: "S'està superant el tòpic que la mobilitat beneficia poc els estudiants de Dret"

13.02.2015

Josep Maria Vilajosana i Josep Capdeferro al pati de l'edifici Roger de Llúria del campus de la CiutadellaConversem amb Josep Maria Vilajosana i Josep Capdeferro, degà i coordinador de mobilitat de la Facultat de Dret de la UPF respectivament, sobre els nous projectes internacionals que preparen per al curs vinent.

- Quines novetats presenta la Facultat de Dret per al curs 2015-2016?

Josep Maria Vilajosana (J.M.V.): En termes de mobilitat, hi haurà dues grans novetat. D'una banda, s'implementarà la mobilitat estructurada al grau en Dret, amb un programa apassionant que anomenem INT-Dret. De l'altra, es consolidarà la mobilitat en dobles graus com el de Dret - Economia/Administració i Direcció d'Empreses i altres, que estan donant uns resultats òptims.

- Per tant, l'aposta és potenciar la transversalitat i la internacionalització dels estudis?

(J.M.V.): Efectivament. Per dir-ho en termes futbolístics, els nostres graduats i dobles graduats estan preparats per guanyar la Lliga i alhora quedar molt ben situats a la Champions. Treballem per fer compatibles ambdues coses.

- Sovint es titllen els estudis de dret com a localistes per la seva temàtica, estan renyits amb estudiar a l'estranger? Què aporta als estudiants el fet de sortir fora?

(J.M.V.): S'està superant el tòpic que la mobilitat beneficia poc els estudiants de Dret. A l'estranger, els nostres estudiants desenvolupen competències fonamentals per ser juristes del segle XXI: treballar en contextos internacionals, comparar sistemes jurídics diferents, afrontar nous reptes amb coratge.

- Sóu l'única Facultat de Dret de l'Estat amb un conveni d'intercanvi amb la Universitat d'Oxford. Quina valoració feu d'aquests anys de col·laboració?

(J.M.V.): El conveni ha madurat al llarg de mitja dècada. En el seu moment, la Universitat d'Oxford ens va escollir després de visitar i analitzar minuciosament sis facultats de Dret destacades de l'Estat. La satisfacció de tots els estudiants que han participat al programa ha estat altíssima. Nosaltres estem orgullosos de mantenir i dinamitzar aquest conveni que singularitza la nostra Facultat. I ens consta que la Universitat d'Oxford també en fa una valoració molt positiva.

"La Universitat d'Oxford ens va escollir després de visitar i analitzar minuciosament sis facultats de Dret de l'Estat"

- Entrant més al detall, per què es posa en marxa el programa INT-Dret? Què suposa per a la Facultat?

Josep Capdeferro (J.C.): És un projecte que ha comptat amb la complicitat de moltes instàncies de la Universitat, a les quals estem molt agraïts. Implica seleccionar amb molta antelació estudiants diligents als quals es permetrà canviar l'ordre d'algunes assignatures del pla d'estudis. Durant el tercer curs del grau en Dret a la UPF només faran assignatures obligatòries. Després passaran el quart curs íntegrament a l'estranger, on es podran especialitzar en branques del Dret molt variades i perfeccionaran els idiomes.

- Com hi podran accedir els estudiants? Quin serà el procés de selecció?

(J.C.): El mes de maig de cada any tindrà lloc una convocatòria pública amb el suport del Servei de Relacions Internacionals. Hi podran participar estudiants de segon curs de Dret amb un bon expedient acadèmic que acreditin un coneixement de la llengua del país de destinació.

- Quines universitats internacionals està previst incloure en l'oferta de mobilitat estructurada?

(J.C.): INT-Dret constarà de quatre subprogrames, un en anglès, un en francès, un en alemany i un altre en italià. Tots quatre es cursaran en universitats de reconegut presitigi en l'àmbit jurídic. Per exemple, ENG-Dret es podrà cursar a Oxford, FRA-Dret a Ginebra, DEU-Dret a Freiburg im Breisgau i ITA-Dret a Siena. Altres destinacions seran la University College Dublin d'Irlanda, la Toulouse I-Capitole a França o la Regensburg a Alemanya, entre d'altres.

"Els estudiants del nou programa INT-Dret tindran un enorme marge de maniobra en la selecció d'assignatures"

- Quins avantatges diferencials té aquest programa respecte la mobilitat tradicional?

(J.C.): La mobilitat tradicional, que és molt positiva, es mantindrà. Seguirem mimant-la com fins ara. Continuarà tenint gran èxit, sobretot per a estades semestrals. Els estudiants del nou programa INT-Dret tindran un enorme marge de maniobra en la selecció d'assignatures, perquè a l'estranger bàsicament faran matèries optatives i poques obligatòries fàcilment homologables. Confiem que els estudiants s'il·lusionin tant o més que nosaltres amb aquest projecte.