Vés enrere La UPF encapçala la captació de finançament competitiu i la qualitat de la producció científica dins el sistema universitari català

Segons l'informe "Indicadors de recerca i innovació de les universitats públiques catalanes 2013", presentat recentment per l'ACUP.
18.12.2013

L'Associació Catalana d'Universitats Públiques (ACUP) ha presentat recentment l'informe " Indicadors de recerca i innovació de les universitats públiques catalanes 2013", una publicació que analitza l'activitat del sistema universitari públic català des de tres vessants: els recursos econòmics obtinguts per a la recerca (tant fons competitius com no competitius), la producció científica que se'n deriva (també en termes de qualitat i impacte) i l' activitat generada en el camp de la transferència de coneixement (vinculada a la generació de patents, spin-off o càtedres universitat-empresa).

L'informe, que actualitza els indicadors presentats en l'edició del 2012, evidencia la fortalesa del conjunt del sistema català, tot i que també alerta d'una tendència a la disminució del finançament captat per a R+D (l'any 2011, un 20% menys que el 2010). Gran part d'aquesta reducció es deu a la menor captació de fons no competitius (fonamentalment, contractes amb empreses) que s'han reduït en un 40% respecte a l'any anterior. Per contra, els ingressos procedents dels fons competitius (programes nacionals, estatals i europeus) només s'han vist reduïts en un 9% perquè, malgrat la progressiva disminució en les dotacions nacionals i estatals, Catalunya continua sent altament competitiva a escala europea.

D'acord amb les dades presentades, la UPF se situa com la universitat més competitiva pel que fa a la captació de finançament atès que la quantitat ingressada el 2011 en convocatòries competitives i no competitives va representar el 29% del seu pressupost global (gràfic 1).

Gràfic 1. Captació de finançament competitiu i no competitiu per universitat i % sobre el seu pressupost total. Any 2011.

Així mateix, els investigadors de la Universitat continuen sent els més productius del sistema, amb un finançament captat pel personal docent i investigador (PDI) doctor de la UPF que, l'any 2011, triplicava la mitjana del sistema (gràfic 2).

Gràfic 2. Recursos captats per a la Recerca, Docència i Innovació per nombre de personal docent i investigador doctor. Any 2011.

Recursos captats per a la recerca, desenvolupament i innovació (RDI) per nombre de personal docent i investigador (PDI) doctor. Any 2011.

En segon lloc, l'informe també avalua la producció científica de les universitats catalanes, que continuen mostrant una mitjana de publicacions per investigador doctor a temps complet (1,18) superior a la mitjana estatal (0,60). Pel que fa a la qualitat d'aquesta, mesurada a través de l'impacte mitjà normalitzat, en el període 2006-2010, quatre universitats catalanes se situen entre les cinc millors de l'Estat, en un llistat encapçalat per la UPF (gràfic 3).

Gràfic 3. Visualització de les universitats espanyoles segons impacte i producció científica 2006-2010.

Finalment, l'informe avalua també la posició del sistema en indicadors vinculats a la innovació i a la transferència de coneixement. Amb un volum de finançament procedent dels fons no competitius d'aproximadament 7.5 M€ l'any 2011, únicament el 7.6% del total del sistema, aquest és un camp en què la UPF espera créixer els propers anys (gràfic 4).

Gràfic 4. Fons no competitius captats per les universitats públiques catalanes i ens vinculats. Any 2011.

La presentació de l'informe va tenir lloc el passat 13 de desembre a l'edifici històric de la Universitat de Barcelona, a càrrec del secretari de l' ACUP i rector de la Universitat Rovira i Virgili,  Francesc X. Grau. Va comptar amb la participació del director general d'Universitats de la Generalitat de Catalunya,  Lluís Jofre; del president de l'ACUP i rector de la Universitat Autònoma de Barcelona, Ferran Sancho i del vicerector de Recerca de la Universitat de Barcelona, Jordi Alberch.

> Altres e-notícies relacionades:

La producció científica de la UPF lidera el rànquing d'impacte de les universitats espanyoles en el període 2005-2009

La UPF aglutina el 10% del finançament obtingut per les universitats espanyoles al 7è Programa Marc de la UE