Vés enrere La UPF, universitat líder en recerca a l'Estat

La UPF, universitat líder en recerca a l'Estat

Segons revela la segona edició del rànquing Internacional d'Institucions de Recerca d'SCImago que analitza la rellevància, l'impacte i la repercussió de les publicacions científiques de 2.833 institucions de recerca al món.
14.10.2010

logoLa Universitat Pompeu Fabra, esdevé líder en la classificació general de recerca als centres universitaris a l'Estat amb un índex d'impacte d'1.56 i, a més, per disciplines lidera dos dels quatre àmbits considerats al Scimago Institutions Report (SIR) 2010 a nivell espanyol.

Concretament, la UPF a més de liderar la classificació general a nivell estatal, per àmbits és capdavantera en Ciències de la Salut i en Ciències Socials i Humanitats, i ocupa el segon lloc en Ciències de la Vida, darrera de la Universitat de Lleida que ocupa el primer lloc a l'Estat. En aquest rànquing apareixen 51 universitats espanyoles (d'un total de 78 existents), de les quals 48 són públiques i tres privades.

El rànquing que elabora SCImago analitza la rellevància, l'impacte i la repercussió de les publicacions científiques de 2.833 institucions de recerca al món (universitats, agències de recerca, hospitals, empreses, etc.). L'edició d'enguany ha inclòs institucions amb excel·lència investigadora segons l'impacte de la seva producció científica a nivell mundial.

En la classificació mundial, les cinc primeres universitats classificades són les nord-americanes Rockefeller, Harvard, MIT, Stanford i Califòrnia, per aquest ordre respectivament, amb índexs d'impacte que van del 2.28 al 2.44. La UPF, es situa en el lloc 611 d'universitats al món .

revistescientLa UPF té el major índex d'impacte de les universitats espanyoles

La UPF, amb 2.295 treballs d'impacte publicats entre el 2004 i el 2008,  aporta pel que fa al volum global de publicacions, pocs articles en comparació amb universitats més grans, però aquests treballs són d'un gran impacte pel que fa al nombre de vegades que són citats i és així com la UPF ha aconseguit l'índex d'impacte més alt a l'Estat, l'1.56. La segueixen en la classificació les universitats catalanes UB (1.41), UAB (1.35), URV (1.35) i UdL (1.35).

L'índex d'impacte del SIR es calcula atorgant el valor 1 al promig del nombre de vegades que una publicació se cita,  per a cadascun dels àmbit del coneixement. De manera que el valor 2 indica que ha estat citada el doble de vegades del normal. Per trobar el valor promig general es ponderen els valors obtinguts de cada publicació tenint en compte el volum de publicacions en cadascun dels àmbits.

El grup SCImago participa en el desenvolupament d'eines d'anàlisi de la informació científica emprant la base de dades Scopus d'Elsevier, una base de dades que abasta el 80 % de la producció científica mundial. El grup SCImago està integrat per experts del Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC) i les universitats de Granada, Alcalá de Henares i Carlos III, de Madrid, Extremadura, Oporto (Portugal), Universidad de la Plata (Argentina) i Pontífica Universidad Católica de Valparaiso (Xile).

Altres e-notícies relacionades:

La UPF se situa entre les 200 millors universitats del món
La UPF entre les millors institucions de recerca a nivell mundial
Excel·lents resultats de la UPF en el Rànquing Iberoamericà SIR 2010