Vés enrere L'escola d'estiu de l'associació Europaeum debat si la crisi està afectant els drets humans

Acadèmics i persones de la societat civil es van reunir del 2 al 7 de setembre a la UPF per discutir sobre els drets dels immigrants i de les minories a Europa.
18.09.2013

La Universitat Pompeu Fabra va acollir  la 20ª edició de l'escola d'estiu d'Europaeum, una associació d'universitats europees de prestigi de la qual la UPF en forma part des del novembre del 2012, al costat d'Oxford (Regne Unit), Leiden (Holanda), Bologna (Itàlia), Bonn (Alemanya), Paris I Panthéon-Sorbonne (França), Carolina de Praga (Txèquia) , Helsinki (Finlàndia), Jagiellonian de Cracòvia (Polònia) i l'Institut de Postgrau d'Estudis Internacionals i de Desenvolupament de Ginebra (Suïssa).

Una de les sessions de l'escola d'estiu d'Europaeum 2013Sota el títol " Rights and Citizens in Europe: are we all equal?", una trentena d'estudiants de postgrau de nou universitats europees es van reunir del 2 al 7 de setembre al campus de la Ciutadella per participar en les sessions de debat en què es van analitzar i posar a debat temes ben actuals com aquests: Tothom a Europa mereix els mateixos drets? Què fa que un europeu sigui un bon ciutadà? Què s'entén per societat civil? Com poden sobreviure els drets europeus en la crisi actual? Com hem de protegir els drets de les minories? Els musulmans tenen la llibertat de portar el burca? Quins drets tenen els països d'establir els seus propis drets?

A les sessions van participar  experts acadèmics, entre els quals hi va haver diferents professors dels departament de Dret, Humanitats i Ciències Polítiques de la UPF, a més de professors d'universitats europees.

També es va convidar persones de  la societat civil perquè exposessin els seus punts de vista, com ara representants de SOS Racisme i Greenpeace, a més de ponents de la Comissió Europea, de la Unitat de Violència Domèstica dels Mossos d'Esquadra i del món judicial.

La inauguració de l'escola d'estiu va tenir lloc el 2 de setembre i va anar a càrrec del professor Josep Ferrer, vicerector de Relacions Internacionals de la UPF, i de Paul Flather, professor del Mansfield College de la Universitat d'Oxford i secretari general d'Europaeum. L'endemà, 3 de setembre, el rector de la UPF, Jaume Casals, va rebre els participants a la trobada en una recepció que va tenir lloc a la sala de Reflexió del campus.

Josep Ferrer i Paul FlatherEuropaeum actua com a xarxa d'interrelació entre les Universitats sòcies i facilita la generació d'iniciatives bilaterals o multilaterals de mobilitat, docència i investigació conjunta. Té a més una important activitat pròpia basada en els estudis europeus, entesos des d'una perspectiva molt transversal, que abasta la ciència política, les relacions internacionals, el dret, l'economia, la història, les diverses manifestacions culturals i la comunicació.

La Europaeum 2013 Summer School s'emmarca en el repertori d'activitats que promou aquesta associació: escoles d'estiu i tallers de recerca periòdics per a estudiants de postgrau, programes de beques per a estudiants per a la mobilitat entre algunes universitats sòcies, programes de professors visitants, conferències anuals, amb participació de professors de les diverses universitats, docència conjunta en programes compartits, recerca conjunta en política pública i temes europeus i un programa de diàleg transatlàntic Europa-Estats Units.