Vés enrere ENTREVISTA a Carlos Scolari i Jorge Carrión: "Cada vegada hi ha més persones que consumeixen telesèries, i aquestes persones volen saber-ne més"

Carlos Scolari i Jorge Carrión, professors del Departament de Comunicació i del Departament d'Humanitats de la UPF, ens parlen del nou MOOC que coordinen, titulat La 3a. edat d'or de la televisió, que parteix de les sèries nord-americanes més famoses per tractar el panorama narratiu i mediàtic actual.
11.04.2014

Jorge Carrión i Carlos ScolariCarlos Scolari i Jorge Carrión, professors del Departament de Comunicació i del Departament d'Humanitats respectivament, són els encarregats de coordinar el nou MOOC " La 3a. edat d'or de la televisió " ofert a través de la plataforma Miríada X i organitzat per la UPF.

Aquest Massive Open Online Course (MOOC) se centra en les relacions entre la televisió i altres discursos i mitjans, com ara la literatura, el còmic, els videojocs o el transmèdia, partint de diferents temes relacionats amb algunes de les principals sèries de televisió nord-americanes dels darrers quinze anys.

Carlos Scolari

- Quin va ser el motiu per portar a terme aquest MOOC sobre sèries televisives nord-americanes?

Hem triat un tema que pogués interessar persones amb diferents formacions, perfils i passions. Les noves sèries de televisió són un fenomen global i creiem necessari apropar la universitat a aquestes noves formes narratives.

- Com es crea un MOOC? És complicat? Què diferencia aquest MOOC d’altres existents?

Fer un MOOC no és tan complicat, però sí fer-ne un de qualitat i innovador! Molts MOOC posen el professor davant una càmera web i enregistren la seva intervenció; en canvi, el MOOC “La 3a. edat d’or de la televisó” va néixer amb una concepció totalment diferent: ens interessa fer un MOOC d’altíssima qualitat audiovisual, amb activitats didàctiques creatives i generar dinàmiques participatives intenses a l’interior de la plataforma.

- El fenomen MOOC és molt nou. Ha vingut per quedar-se o és una moda passatgera?

El que està passant a l’educació és el mateix que va passar a la comunicació: després del domini dels grans mitjans de broadcasting (ràdio, televisió, premsa, etc.) ara tenim una ecologia més complexa, amb més “espècies”, des de les xarxes socials fins a les noves plataformes col·laboratives de creació i distribució de continguts. L'educació, abans, es concentrava en algunes institucions reconegudes: l’escola, la universitat, etc. Ara tenim moltes més opcions de formació, algunes totalment extra-institucionals (penso en plataformes com ara la Khan Academy o la P2P University) o situades en la perifèria de les institucions tradicionals (per exemple els MOOC). Els MOOC són un fenomen emergent de la nova ecologia de l’educació, ara més polifònica i amb més actors. En aquest context ocuparan un lloc encara per definir a l’interior de la nova ecologia de l’educació.

"Els MOOC són un fenomen emergent de la nova ecologia de l'educació, ara més polifònica i amb més actors"

Jorge Carrión

- The Sopranos, Mad Men, Lost, Six Feet Under… Per què heu escollit aquestes sèries i no d’altres?

Ha estat molt difícil fer la selecció, però hem pensat en les indiscutibles, d'una banda, és a dir, les més seguides i artísticament importants; però també en aquelles que permeten parlar de temes clau (la ciutat, els mitjans de comunicació, la història, etc.) de la nostra època.

- Quins són els objectius d’aquest curs? Cal mirar moltes sèries?

Com més millor, però tenint una certa idea de les que formen part del temari és suficient. Cada alumne podrà trobar en els vídeos i, sobretot, en els materials de lectura, nous nivells d’aprofundiment. Els objectius són començar a pensar les sèries seriosament, com a objectes d'estudi acadèmic, entendre-les com a part de construccions mediàtiques i artístiques complexes, reforçar intel·lectualment la passió. I divertir-se. Perquè el plaer, en aquest cas, està molt relacionat amb l'estudi.

"Els objectius són començar a pensar les sèries seriosament, com a objectes d'estudi acadèmic, entendre-les com a part de construccions mediàtiques i artístiques complexes"

- Heu titulat el vostre curs “La 3a. edat d’or de la televisió”. Estem en un moment especialment creatiu?

En efecte, estem en un moment especialment creatiu. Tant en la qualitat com en la quantitat. Tant en la producció com en la recreació dels espectadors. És un fenomen global en el qual la creació és col·lectiva. I es troba en expansió.

- Les inscripcions estan anant a bon ritme. Us esperàveu aquesta rebuda?

És un fenomen en expansió i que reclama aprofundiment. És a dir, cada vegada hi ha més persones que consumeixen telesèries i cada vegada aquestes persones volen saber-ne més, no només sobre el mateix món de ficció sinó també sobre qüestions de producció (creadors, dinàmiques, com es fa un guió, com es fa el càsting...) i d'interacció (transmèdia, recepció, comunitats de fans, fan fiction, etc.). Estem molt contents de la bona rebuda. A veure si encara aconseguim més alumnes. I teleaddictes.

"Cada vegada hi ha més persones que consumeixen telesèries i cada vegada aquestes persones volen saber-ne més"

Vídeo promocional del MOOC "La 3a. edat d'or de la televisió"