Vés enrere Alejandro Saiz Arnaiz, membre del Consell d'Administració de l'Agència dels Drets Fonamentals de la Unió Europea

El catedràtic Jean Monnet de Dret Constitucional i director del Departament de Dret de la UPF, que ocuparà el càrrec durant cinc anys, ha estat designat conjuntament pels ministeris de Justícia i Assumptes Exteriors de l'Estat espanyol.
14.09.2015

Alejandro Saiz ArnaizAlejandro Saiz Arnaiz, catedràtic Jean Monnet ad personam de Dret Constitucional Europeu i director del Departament de Dret de la UPF, és des del passat 15 de juliol membre del Consell d'Administració de l'Agència dels Drets Fonamentals (European Union Agency for Fundamental Rights, FRA) de la Unió Europea.

El professor Saiz, que ocuparà el càrrec com a persona independent i a títol individual durant un període de cinc anys, ha estat designat per l'estat Espanyol, a proposta conjunta dels ministeris d'Assumptes Exteriors i de Justícia.

Substitueix en el càrrec Miguel Aziptarte Sánchez, professor de la Universitat de Granada, i té com a suplent Fernando Mariño Menéndez, catedràtic de Dret Internacional Públic de la Universitat Carlos III de Madrid.

La FRA, creada l'any 2007 en substitució de l'Observatori Europeu del Racisme i la Xenofòbia, és un òrgan independent de la UE, finançat amb el pressupost de la Unió. El seu objectiu és proporcionar als estats membres i a les institucions de la UE ajuda i assessorament independent, sobre la base d'estudis, en matèria de drets fonamentals.

El Consell d'Administració de la FRA (Management Board) del qual forma part el professor Saiz, dirigeix i gestiona l'Agència, i és el responsable de definir el seu programa de treball, aprovar el seu pressupost i supervisar la seva tasca. Està format per experts independents, un de designat per cada estat membre, dos en representació de la Comissió Europea i un expert independent nomenat pel Consell d'Europa.

Anteriorment a la presa de possessió del seu nou càrrec, Alejandro Saiz Arnaiz va assessorar el Parlament Europeu a la Comissió de Drets Fonamentals, Justícia i Interior (legislatura 2010-2014).  Ha publicat quatre monografies i més de setanta estudis en obres col·lectives i revistes especialitzades. Ha estat jutge ad hoc del Tribunal Europeu de Drets Humans (2008-2012).

Una tasca intensa a favor dels drets fonamentals

Els nou àmbits temàtics sobre els quals treballa la FRA són l'accés a la justícia; les víctimes dels delictes; la societat de la informació, i en particular, el respecte a la vida privada i a la protecció de dades personals; la integració de la població romaní; la cooperació judicial; els drets del menor; la discriminació, la immigració i la integració dels migrants; el racisme, la xenofòbia i la intolerància.

Algunes de les principals tasques que porta a terme la FRA, en la qual treballen uns 90 membres, entre els quals juristes, politòlegs, sociòlegs, estadístics i experts en xarxes, són les següents: enquestes a gran escala, estudis comparats de l'àmbit jurídic o social, o l'elaboració de manuals per a professionals de la justícia.

La FRA manté estrets vincles amb les principals organitzacions i institucions, tant europees com dels diferents estats membres. Celebra una conferència anual sobre Drets Fonamentals, a més d'organitzar reunions amb experts dels governs i altres parts interessades i de participar en un diàleg estructurat amb la societat civil a través de la Plataforma dels Drets Fonamentals.