Vés enrere La UPF es converteix en la primera universitat de l'estat que disposa d'un caixer Bitcoin, la moneda d'Internet

L'experiència pionera és fruit de l'acord de col·laboració amb ATMs Bitcoin. L'objectiu és promoure la reflexió al voltant d'aquest món que combina activitat tant en l'ambit tecnològic com en l'àmbit social, a través d'àrees com l'economia, el dret o la sociologia.
21.06.2015

Una usuària fent una operació amb el caixer de Bitcoin instal·lat al campus del PoblenouLa Universitat Pompeu Fabra ha instal·lat un caixer Bitcoin al campus del Poblenou, fruit de l'acord de col·laboració amb l'empresa catalana ATMs Bitcoin, que té per objectiu impulsar l'experimentació i el debat sobre la moneda digital o criptomoneda.

La UPF vol aprofitar la instal·lació del caixer per promoure la reflexió al voltant del món bitcoin, perquè combina activitat tant en l'ambit tecnològic com en l'àmbit social relacionat amb l'ús de les monedes digitals, a través d'àrees com l'economia, el dret o la sociologia.

L'acord estableix que l'empresa ATMS bitcoin serà responsable de tots els aspectes financers i legals de l'explotació del caixer, i els beneficis que se'n derivin s'invertiran integrament en activitats de mecenatge i projectes de recerca de la UPF que impliquin els estudiants de grau.

Es tracta d'una experiència pionera a les universitats espanyoles que busca potenciar el coneixement de la moneda digital i les seves implicacions; "volem contribuir al debat general sobre com Internet impacta en les nostres vides, per exemple oferint un sistema de transport alternatiu com UBER, un mecanisme de compartició d'allotjament com pot ser airbnb, o una educació més oberta i accessible, a través dels MOOCs", exposa Miquel Oliver, professor del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DTIC) i responsable del seguiment de la nova iniciativa.

Durant el curs 2015-2016, en col·laboració amb la Barcelona Bitcoin Community , es fomentaran accions sobre qüestions tecnològiques, socials i de regulació de l'ús de criptomonedes. Oliver afirma que "la creació de monedes digitals lligades a economies globals o locals obeeix més a una necessitat dels ciutadans que de les institucions i governs que tradicionalment han regulat aquest sector" i recorda que "la nova alcadessa de Barcelona ja ha manifestat la seva voluntat que la ciutat tingui la seva pròpia moneda".

Un moment del procés de compra de Bitcoins

Les activitats es vehicularan a través del DTIC, on el HackLab UPF jugarà un rol central, en ser l'espai de foment de l'autoaprenentate i l'intercanvi de coneixements i idees al voltant de temes com la tecnologia o la comunicació. Inclouran, entre d'altres, la promoció d'iniciatives que impulsin el desenvolupament de models de negoci de la moneda digital, com poden ser la identificació de nous usos i el  desenvolupament d'aplicacions que millorin l'experiència de l'usuari.

La Universitat preveu la instal·lació d'un segon caixer Bitcoin al campus de la Ciutadella després d'avaluar els resultats obtinguts amb el primer caixer del campus del Poblenou.

El fenòmen Bitcoin, la moneda digital

Bitcoin és una moneda digital, creada i mantinguda per via electrònica i, per tant, no s'imprimeix, com passa amb les monedes tradicionals. És el primer exemple d'una categoria de diner en creixement coneguda com a criptomoneda. Es pot utilitzar per comprar electrònicament, igual que els pagaments digitals que es poden fer en euros, dòlars o qualsevol altra moneda.

La característica més important del Bitcoin, que la diferencia del diner convencional, és que està completament descentralitzada, la qual cosa vol dir que la seva gestió és completament distribuïda a Internet. El Bitcoin es crea digitalment a través d'una comunitat de persones, a la que qualsevol pot unir-se. Per tant, parlem d'una xarxa distribuïda que també processa les transaccions realitzades amb la moneda digital.