Vés enrere Reconeguts cinc nous grups de recerca, que potenciaran l'activitat científica de la Universitat

El Consell de Govern de la Universitat va aprovar en la seva darrera sessió, celebrada el passat 12 de desembre del 2016, el reconeixement de cinc nous grups de recerca, vinculats als departaments d’Humanitats (dos dels grups), Comunicació (2) i Ciències Polítiques i Socials (1).
13.01.2017

Els dos grups del Departament d’Humanitats reconeguts pel Govern de la UPF són el Grup de Recerca d'Arqueologia Mediterrània: Connexions, Materialitats i Escriptura (GRACME), i el Grup de Recerca en Nexes entre Ciència, Cultura, Política, Religió i Societat (NEXUS).

Quant al Departament de Comunicació, es tracta dels grups de recerca en Comunicació Política, Mitjans i Democràcia, que s’incorpora a la Unitat de Recerca en Periodisme i Comunicació Digital d’aquest departament, i el grup MEDIUM.

Finalment, dins el Departament de Ciències Polítiques i Socials, trobem el Grup de Recerca en Institucions i Actors Polítics s’afegeix a la Unitat de Recerca en Ciències Polítiques i Socials d’aquest departament.

Cinc grups interdisciplinaris amb la voluntat d'aprofundir en el coneixement

L'activitat del Grup de Recerca d’Arqueologia Mediterrània, Connexions, Materialitats i Escriptura (GRACME), coordinat per la professora Ana Delgado, se centra en analitzar de manera comparativa la interacció entre poblacions locals i grups colonials en quatre àmbits del Mediterrani en l’antiguitat: el sud de la península Ibèrica, la zona catalana, el Mediterrani central (principalment Sardenya i Sicília) i Egipte. El grup estudiarà el paper actiu de la cultura material -objectes i epigrafies- en els processos de construcció, manipulació i negociació de les identitats (socials, culturals, econòmiques, de gènere i d’edat) des d’una perspectiva interseccional.

El Grup de Recerca en Nexes entre Ciència, Cultura, Política, Religió i Societat (NEXUS), sota la coordinació del professor Albert Presas, circumscriurà la seva activitat en els nexes històrics entre, d’una banda, el desenvolupament de les ciències i la cultura, i de l’altra, el canvi social en tots els seus àmbits. El període de temps estudiat abasta, principalment, des de l’edat mitjana, passant per la moderna, la contemporània, i fins a l’actualitat. Es basa en un enfocament transdisciplinar: integra les perspectives d’historiadors de la ciència, sociòlegs, antropòlegs, entre d’altres, i engloba totes les esferes del coneixement, incloent les ideologies i les religions.

El Grup de Recerca en Comunicació Política, Mitjans i Democràcia, coordinat per Carles Pont, té com a principals línies de recerca la comunicació política, la comunicació institucional, la responsabilitat social dels mitjans, l’opinió pública, el periodisme internacional i polític i la innovació en mitjans de comunicació i l’estudi de nous mitjans. Tindrà com a prioritat les recerques metodològiques lligades a estudis de recepció, a l’anàlisi dels públics dels mitjans i a la recerca experimental en comunicació. Inclou investigadors amb una llarga trajectòria dins els grups GRP i UNICA, així com de diverses nacionalitats d’arreu del món, fet que evidencia la vocació transnacional del grup.

El Grup de Recerca MEDIUM, que té a Carlos Alberto Scolari com a coordinador, està integrat per investigadors que provenen de diferents experiències metodològiques i teòriques de la recerca dins del grup UNICA. La seva activitat se centrarà en quatre àmbits de la cultura i la comunicació: cultura pop (entreteniment, videojocs, plataformes col·laboratives, social media i cultura participativa); discursos socials (narratives, estratègies de comunicació política i branding, hegemonia, poder i gènere); transmèdia (storytelling, alfabetisme mediàtic, educació i noves formes narratives) i Media Evolution (evolució de l’ecosistema de mitjans, processos de mediatització, etc.).

El Grup de Recerca en Institucions i Actors Polítics, que coordina el professor Abel Escribà, reuneix investigadors i investigadores que comparteixen un interès en l’anàlisi de l’efecte de les institucions en els resultats polítics i econòmics, així com de les motivacions, les estratègies i les decisions de les elits, els grups socials i la ciutadania. L’objectiu del grup de recerca és avançar en l’estudi comparat de les organitzacions estatals i no estatals, així com també dels actors polítics, a través d’una àmplia varietat d’enfocaments epistemològics i metodològics.