Vés enrere La Xarxa Euromediterrània de Recerca en Migració comença a caminar

La Xarxa Euromediterrània de Recerca en Migració comença a caminar

Coordinada pel Grup de Recerca GRITIM-UPF, es va posar en marxa en el transcurs de la 15a. Conferència Anual IMISCOE, que va tenir lloc del 2 al 4 de juliol al campus de la Ciutadella, amb la participació de més de 600 investigadors de tot el món.
06.07.2018

"La comunitat d'investigadors d'Europa no pot ser indiferent a la dimensió humana i humanitària que estem vivint en aquesta època a la Mediterrània". Amb aquestes paraules, Ricard Zapata Barrero, director del Grup de Recerca GRITIM-UPF, valora els resultats de la 15a. Conferència Anual IMISCOE (Migració Internacional, Integració i Cohesió Social), de la qual ha estat el chair.

El Congrés, organitzat per la Universitat Pompeu Fabra a través de GRITIM-UPF, ha tingut lloc del 2 al 4 de juliol al campus de la Ciutadella, sota el títol "Europa, migracions i la Mediterrània: mobilitats humanes i reptes interculturals".

La trobada de la xarxa més gran d’investigadors d’Europa en l’àmbit de la migració i la integració ha inclòs més de 130 sessions, inclosos panels de recerca, tallers sobre immigració, i sessions de treball.

"En aquesta trobada hem volgut emfasitzar que s'ha de fer una narrativa de recerca i crear una agenda política i social entre el nord i el sud, producte d'un intercanvi d'idees i de recerques entre aquests dos pols; que es fomenti la relació entre recerca, política i societat, a través de l'intercanvi de coneixement i la construcció conjunta d'una agenda global", destaca Ricard Zapata Barrero.

La Conferència ha deixat una petjada important, tant pel valuós l’intercanvi acadèmic que s’ha produït entre els més de 600 investigadors participants com per la posada en marxa de la Xarxa Euromediterrània de Recerca en Migració (EuroMedMig-ReNet).

Una xarxa per fomentar la recerca sobre migració entre els diferents països de la Mediterrània

EuroMedMig-ReNet, que inclou països i centres de recerca del sud i el nord de la Mediterrània, estarà coordinada per GRITIM-UPF, amb el suport d’IMISCOE i la Unió per la Mediterrània (UpM). Pretén ser una plataforma per facilitar el treball conjunt entre les institucions de recerca del sud i el nord, fomentant l'intercanvi d’informació i la construcció de coneixement sobre qüestions clau relacionades amb la migració i la diversitat a la regió mediterrània.

Segons Ricad Zapata-Barrero"La creació d'aquesta xarxa contribuirà a promoure un enfocament coordinat per tota la regió, a augmentar la mobilitat dels investigadors i estudiants i a establir plataformes comunes per a la recollida i anàlisi de dades, així com per fer un millor ús de les eines existents". I afegeix: "Amb la xarxa hem posat la llavor d'una acció que començarà a constituir-se i a donar els seus fruits els propers anys". A més, juntament amb la UpM, s'ha acordat la creació de cinc beques per atendre un congrés per a joves investigadors del sud.

El director de GRITIM-UPF destaca també altres dels temes que han tingut més presència en la trobada: "Els temes relacionats amb els refugiats han estat centrals i han estat analitzats multidisciplinàriament, d'acord amb la filosofia d'IMISCOE, tots ells aspectes fonamentals pel que fa a l'agenda social i política", emfasitza.

Altres temes clau han estat les taules rodones que van abordar els temes següents: les relacions interculturals enre el nord i el sud, amb la coordinació de l'Ajuntament de Barcelona; la recerca que porta a terme IEmed, i la tasca de la Universitat de les Nacions Unides i de La Caixa, que va presentar els seus programes interculturals en més de 25 ciutats de l'estat.

La 15a. Conferència IMISCOE ha comptat am la col·laboració de La Unió per la Mediterrània  (UpM), l’Institut Europeu de la Mediterrània (IEMed), la Universitat de les Nacions Unides (Institut de Globalització, Cultura i Mobilitat) i la Fundació Bancària La Caixa, i el suport del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona, la Diputació de Barcelona i Springer.

Vídeo resum del Congrés publicat a Youtube