Vés enrere La UPF organitza unes jornades per analitzar les desigualtats de gènere actuals a través de la interpretació del passat

Seran del 5 al 7 d’octubre i tindran lloc al campus de la Ciutadella. La interdisciplinarietat serà un dels elements clau de l’anàlisi, amb la participació de ponents nacionals i internacionals vinculats a disciplines diverses com l’economia, les relacions laborals, la immigració, la religió, els conflictes armats, el colonialisme o la salut.

03.10.2022

Durant la crisi de la covid-19, les dones d’arreu del món s’han vist més afectades que els homes per la precarietat laboral, la incertesa econòmica, l’augment de tasques no remunerades de cura i educació, i la violència masclista en l’àmbit de la llar. S’ha produït una regressió que fa perillar anys de progrés cap a la igualtat de gènere i fites relacionades, com la reducció de les desigualtats econòmiques o la construcció de societats més inclusives i justes.

L’actual no ha estat, però, l’única crisi que ha comportat canvis en patrons de comportament, actituds i desigualtats entorn del gènere. Des de l’Antiguitat a l’època contemporània, el passat ofereix casos d’ordre molt divers en els quals les crisis — siguin polítiques, econòmiques, culturals o mediambientals — han transformat rols i identitats de gènere, amb conseqüències diverses per les dones.

Amb l’objectiu d’analitzar aquests fenòmens i els seus efectes, la UPF organitza les jornades interdisciplinàries “Crisis i desigualtats de gènere del present al passat” del 5 al 7 d’octubre. Tindran lloc a l’auditori de l’edifici Mercè Rodoreda del campus de la Ciutadella i compten amb el suport del Departament d’Humanitats, l’Institut d’Història Jaume Vicens Vives (IUHJVV), la Unitat d’Igualtat de la UPF i el Grup de Recerca en Imperis, Metròpolis i Societats Extraeuropees (GRIMSE). També han rebut finançament de la iniciativa Benestar Planetari de la Universitat.

Les jornades volen aprofundir en la comprensió de les desigualtats del present per poder afrontar les alteracions que inevitablement tindran lloc al llarg dels pròxims mesos i anys a escala global. La interdisciplinarietat serà un dels elements clau de l’anàlisi durant les jornades, amb la participació de ponents nacionals i internacionals vinculats a disciplines diverses com l’economia, les relacions laborals, la immigració, la religió, els conflictes armats, el colonialisme o la salut.

S’exploraran i s’analitzaran crisis diverses en el passat i el present de forma humanística, interdisciplinària i amb perspectiva de gènere. Es pararà una atenció especial als períodes de reconfiguració de rols, identitats i relacions de gènere durant i després de les crisis per generar nous coneixements que ajudin a entendre i encarar els reptes de les desigualtats actuals buscant claus d’interpretació en el passat.

05. Igualtat de gènere
16. Pau, justícia i institucions sòlides