Vés enrere La Pompeu Fabra lidera un projecte de recerca arqueològica a la Micronèsia

La Pompeu Fabra lidera un projecte de recerca arqueològica a la Micronèsia

Un equip de diversos centres dirigit per Sandra Montón Subías, professora d'investigació ICREA-UPF, està portant a terme unes excavacions a Guam (Illes Mariannes), a través de l'arqueologia comunitària, un sistema de treball que integra la comunitat local.
25.05.2018

Un equip d'arqueologia liderat per la Universitat Pompeu Fabra està duent a terme la segona campanya d'excavacions en un jaciment d'època colonial situat a Guam (Illes Mariannes, Pacífic Occidental).

Sandra Montón Subías, professora d'investigació ICREA del Departament d'Humanitats de la UPF i coordinadora del Grup de Recerca en Colonialisme, Gènere i Materialitats (CGyM), està al capdavant de l'equip, que va arribar a l'illa el passat 25 d'abril i estarà treballant fins al 26 de maig. Es tracta, en concret, de la missió jesuïta i el cementiri de San Dionisio, a la badia d'Umatac.

Participen el el projecte, com a co-directors, la Universitat de Barcelona (Natalia Moragas Segura) i la Universitat de Hawai'i-Manoa (James M. Bayman). Les intervencions es desenvolupen en col·laboració amb el Guam Preservation Trust (Joe Quinata) i la State Historic Preservation Office (Lynda Bordallo Aguon).

Les intervencions tenen lloc en el marc del que s'anomena "arqueologia comunitària", integrant en l'excavació escolars i habitants de la comunitat d'Umatac. També participen estudiants de grau de la Universitat de Guam, i de postgrau de la Universitat Pompeu Fabra.

Unes excavacions en el marc del projecte ABERIGUA

Les excavacions es realitzen en el marc del projecte ABERIGUA (Arqueologia del Contacte Cultural i Colonialisme Ibèric a Guam), que investiga els processos d'identitat, canvi i continuïtat que va experimentar la població nativa en ser incorporada a la xarxa colonial de l'imperi espanyol d'època moderna.

ABERIGUA, que significa "investiga" en la llengua local "chamorra", es planteja com un projecte a mitjà-llarg termini, que integra l'excavació i l'estudi arqueològic d'enclavaments representatius dels diferents sectors implicats en els processos colonials.

Financen aquesta campanya d'excavacions la Fundació Palarq i l'Institut del Patrimoni Cultural d'Espanya, vinculat al Ministeri d'Educació, Cultura i Esport.