Vés enrere L’editor i historiador Gonzalo Pontón serà investit doctor honoris causa per la UPF

La cerimònia acadèmica tindrà lloc el 22 d'octubre, al migdia, a l’auditori del campus de la Ciutadella. La Universitat reconeix la seva figura “per ser un referent en la difusió del pensament històric, polític, humanístic, literari i científic de màxima categoria intel·lectual”.

15.10.2019

L’editor, historiador i escriptor Gonzalo Pontón Gómez, fundador de les editorials Crítica i Pasado & Presente, serà investit doctor honoris causa per la UPF, en un acte que tindrà lloc el dimarts, 22 d’octubre, a les 12.00 hores, a l’auditori del campus de la Ciutadella.

Jaume Casals, rector de la UPF, presidirà la cerimònia acadèmica d’investidura de Gonzalo Pontón, que tindrà com a padrí Javier Aparicio Maydeu, catedràtic del Departament d’Humanitats de la UPF, delegat de Cultura de la Universitat i director del màster en Edició de la BSM-UPF.

Joaquim Albareda, catedràtic del Departament d’Humanitats i director de l’Institut d’Història Jaume Vicens i Vives, pronunciarà l’elogi al doctorand, en el decurs d’un acte que serà retransmès en directe per la web de la UPF i a través de les xarxes socials, amb el hashtag #PontónHonorisUPF.

Gonzalo Pontón es la 17a. personalitat que la UPF investeix com a doctor honoris causa, des del curs 1999-2000

Reconeixement per a un referent intel·lectual

El Consell de Govern de la Universitat, a proposta del Departament i de la Facultat d’Humanitats, va acordar en la sessió del 14 de desembre del 2018 concedir el títol de doctor honoris causa per la UPF a Gonzalo Pontón “per ser un referent en la difusió del pensament històric, polític, humanístic, literari i científic de màxima categoria intel·lectual, mitjançant la seva labor com a editor i historiador”.

Es tracta de la 17a. personalitat que la UPF investeix com a doctor honoris causa, la distinció màxima que la Universitat concedeix a una persona en reconeixement a la seva formació científica, universitària o per uns valors que es manifestin identificant-se amb la institució. Es tracta, per tant, de persones de gran rellevància per la seva especial vinculació amb la universitat, per aportacions al progrés, la ciència i la cultura.

Prop de 55 anys de trajectòria en el sector editorial

Gonzalo Pontón Gómez (Barcelona, 1944) és llicenciat en Història Moderna i Contemporània per la Universitat de Barcelona. Ha desenvolupat tota la seva activitat laboral en el sector editorial, durant prop de 55 anys. Com a historiador, s’ha interessat per temes com ara la il·lustració, el capitalisme, el liberalisme i la desigualtat social.

Va començar l’any 1964 a Ediciones Ariel, on va fer de corrector d’impremta, i en la qual va ser editor a principis dels anys 70.  El 1976, amb el suport econòmic de Juan Grijalbo, va fundar Crítica, per publicar assajos censurats per la dictadura. En aquesta editorial (adquirida per Planeta el 1999), va rebre el Premio Nacional a la Mejor Labor Editorial Cultural (2007) i en va ser conseller delegat fins a la seva jubilació, l’any 2009, després de publicar més de 2.500 títols. Una de les fites més importants a Crítica va ser la publicació de "Memorias, Cuadernos robados y Obras"de Azaña, que va sumar 100.000 exemplars.

El 1976 va fundar l'editorial Crítica, per publicar assajos censurats per la dictadura.

L’any 2011 va fundar l’editorial Pasado & Presente, que actualment presideix, i en la qual publica llibres escollits (no més de 16 a l’any), amb tirades que oscil·len entre 2.000 i 2.500 exemplars. Amb la seva obra La lucha por la desigualdad: una historia del mundo occidental en el siglo XVIII, la primera publicada per Pasado & Presente, va ser reconegut amb el Premio Nacional de Ensayo 2017, concedit pel el ministeri d’Educació, Cultura i Esport.

Ha estat director del Gran Diccionario Enciclopédico Grijalbo, conseller delegat del grup Grijalbo-Mondadori i director de l’Àrea Universitària del Grupo Planeta. Va presidir la Cambra del Llibre de Catalunya (1994-1998) i  la comissió de comerç exterior de la Federació de Gremis d’Editors d’Espanya. Va ser membre de la Junta directiva del Gremi d’Editors de Catalunya i representant d’Espanya en al comissió Freedom to Publish, de la International Publishers Association.

Per a més informació

Notícia publicada per: