Vés enrere Josep M. Fradera obté el premi Anagrama d’Assaig amb "Antes del antiimperialismo"

L’obra del catedràtic emèrit d’Història Contemporània de la UPF, membre del grup de recerca GRIMSE i de l’Institut d’Història Jaume Vicens i Vives, se centra en els moviments reformistes de l’imperialisme des de finals del segle XVIII fins a principis del XX.

26.10.2022

Josep M. Fradera, catedràtic emèrit d'Història Contemporània del Departament d'Humanitats de la UPF, membre del Grup de Recerca en Imperis, Metròpolis i Societats Extraeuropees (GRIMSE) i de l’Institut d’Història Jaume Vicens i Vives (IUHJVV), ha guanyat el 50è Premi Anagrama d'Assaig amb Antes del antiimperialismo. Genealogía y límites de una tradición humanitaria.

Porada del llibre

Es tracta d’un volum que explora les arrels de l'antiimperialisme del segle XX en els corrents humanitaris sorgits dels sistemes colonials europeus des de finals del segle XVIII. Construït sobre un estudi dels conflictes colonials i imperialistes, arribarà a les llibreries aquesta setmana.

En aquesta edició del premi Anagrama d’Assaig, dotat amb 10.000 euros, s'han rebut 124 originals procedents de tretze països.

Durant l'acte de lliurament del guardó, que va tenir lloc ahir, 25 d'octubre, i que va comptar amb la presència de Jorge Herralde, fundador i director de l'editorial, Fradera va explicar que ha tractat en el llibre d'estudiar algunes formes de resistència i crítica als imperis europeus que no es proposaven encara acabar amb els imperis com a tals, sinó modificar les relacions socials al seu interior, aportant elements per a la seva reforma.

El jurat, compost per Jordi Gràcia, Pau Luque, Daniel Rico, Remedios Zafra i l'editora Silvia Sesé, ha destacat en la seva decisió que el llibre de Fradera, del qual se subratlla la seva "sofisticació intel·lectual", duu a terme una genealogia de l'antiimperialisme que desacredita algunes idees preconcebudes.

Una llarga trajectòria com a acadèmic i escriptor

Josep M. Fradera (Mataró, 1952), catedràtic d'Història Moderna i Contemporània des de 1995, actualment emèrit, es va doctorar en Història Contemporània per la Universitat Autònoma de Barcelona (1983). Al llarg de la seva trajectòria a la UPF ha impartit assignatures d'Història d'Amèrica colonial i contemporània; Història del Sud-est asiàtic; Índia prebritànica i britànica; sistemes colonials comparats dels imperis europeus de l'Època Moderna i contemporània, tant en l’àmbit del grau com del postgrau.

Ha estat professor assistent, convidat o visitant a les Universitats de Harvard, Princeton, Chicago, Nova York ia l'Ecole des Hautes Études a Sciences Socials de París.

Entre les seves publicacions cal destacar: Indústria i Mercat (1987),  Cultura nacional en una societat dividida (1992), Jaume Balmes. Els fonamenets racionals d’una política catòlica (1996), Gobernar colonias (1999), Colonias después de un imperio (2005), La pàtria dels catalans (2009) i La nación imperial (1750-1918) (2015). És coeditor de Slavery and Antislavery in Spain’s Atlantic Empire (amb Christopher Schmidt-Nowara, 2013) i  d'Unexpected Voices in Imperial Parliaments (2021).

Notícia publicada per:

Oficina de Comunicació