Vés enrere Javier Cercas i Domingo Ródenas obren els Diàlegs Humanístics 2017 parlant sobre veritat i literatura

La 2a. edició del cicle de conferències arrenca amb força el 10 de gener del 2017 amb la presència de l’escriptor Javier Cercas, que estarà acompanyat per Domingo Ródenas, professor de Literatura del Departament d’Humanitats de la UPF.

03.01.2017

Sota el títol “Veritat i literatura: crèdit i descrèdit de la veritat i de la mentida”, la sessió inaugural dels Diàlegs Humanístics UPF 2017 tindrà lloc el 10 de gener, a les 19.00 hores, a l’auditori del campus de la Ciutadella, oberta a la comunitat universitària i a tota la societat, prèvia inscripció.

A l'inici de l'acte, la professora del Departament d’Humanitats Tamara Djermanovic, coordinadora acadèmica dels Diàlegs, presentarà els ponents i introduirà la segona edició d'aquest cicle, que compta amb la col·laboració del Consell Social de la UPF.

Durant la sessió es parlarà sobre la "veritat", una noció cabdal tant en la nostra cultura com en la nostra vida quotidiana. Es tracta d’una aspiració i una condició necessària que ens porta a condemnar els seus contraris, la mentida i la impostura.

Javier Cercas i Domingo Ródenas reflexionaran sobre aquest concepte, que té components històrics, científics, filosòfics i jurídics, i que quan entra en joc en l’àmbit de la literatura i de les ficcions literàries, esdevé problemàtic i ambigu.

El programa del cicle de conferències per a aquest 2017, que continuarà amb el format de diàleg entre dos experts pertanyents a diversos camps del saber, inclourà vuit sessions en diferents dimarts, entre els mesos de gener i març (sempre a les 19.00 hores), que es podran seguir en streaming per la web de la UPF.

Una sessió protagonitzada per dues figures del món literari

Javier Cercas Mena (Ibahernando, Cáceres, 1962) és escriptor i professor de Literatura a la Universitat de Girona. Té un doctorat en Filologia Hispànica i va treballar a la Universitat d’Illinois (EUA).

Columnista habitual del diari El País, entre les seves obres, traduïdes arreu del món, destaquen novel·les com Soldados de Salamina (2001), La velocidad de la luz (2005), Anatomía de un instante (2009), Las leyes de la frontera (2012), El impostor (2014) o els assaigs La verdad de Agamenón (2006) i El punto ciego (2016).

Ha obtingut una llarga llista de premis i reconeixements, entre els quals The Independent Foreign Fiction Prize (Gran Bretanya), el premi Grinzane Cavour (Itàlia), el premi Ciutat de Barcelona, l’Athens Prize for Literature, el premi Nacional espanyol de Narrativa, el Prix Mediterranée Étranger, el premi a la Millor Novel·la Estrangera (Xina) i recentment, el Prix du Livre Européen de l’any 2016.

Domingo Ródenas de Moya (Cehegín, Múrcia, 1963), és professor de Literatura Espanyola i Hispanoamericana a la Universitat Pompeu Fabra, de la qual actualment és vicedegà de la Facultat d’Humanitats. En la seva faceta de crític literari, és col·laborador habitual d’El Periódico de Catalunya.

És expert en lletres espanyoles del segle XX, i autor dels llibres Los espejos del novelista (1998), Travesías vanguardistas (2005); i, juntament amb Jordi Gràcia, de les obres Derrota y restitución de la modernidad. Historia de la literatura española, 1939-2010 (2011) i Pensar por ensayos en la España del siglo XX (2015).

Director de la revista Artes del Ensayo, així com la col·lecció d’assaig Criterios de l’editorial Calambur, ha editat nombrosos clàssics contemporanis i ha coordinat diverses obres col·lectives, com ara 100 escritores del siglo XX. Ámbito internacional y ámbito hispánico (2008).

Els Diàlegs Humanístics UPF 2017 vincularan les humanitats amb l'actualitat

En les altres sessions de l'edició del 2017, es parlarà dels temes següents: "Quo vadis Europa?"(Fernando Guirao, i un segon ponent per confirmar, el 24 de gener); "Biologia i Cultura: determinisme i llibertat" (Victoria Reyes-García i Jaume Bertranpetit, el 31 de gener); "Alep, la gris: la vida en aquesta ciutat emblemàtica abans de la guerra” (Mayyar Shkita i Alejandra Álvarez Suárez, el 7 de febrer).

La resta de sessions seran "El coneixement humà: de les neurociències a l'experiència estètica" (Tamara Djermanovic i Fernando Giráldez, el 14 de febrer); "Temps de viure, temps d'esperar, temps de mort" (Ramon Bayés i Pol Capdevila, el 21 de febrer); "Imatges que han canviat el món: de la pintura al cinema" (Jordi Balló i Isabel Valverde, el 28 de febrer), i "Present i futur de la Humanitat", amb Ricard Solé i Rafael Argullol, el 7 de març.

Aquest cicle, que compta amb un consell assessor interdisdiplinari format per docents dels departaments d’Humanitats (promotor de l'esdeveniment), Ciències Experimentals i de la Salut i Comunicació de la UPF, va tenir en la seva edició del 2016 entre 150 i 370 assistents en les vuit sessions que es van programar.