Vés enrere La Biblioteca es completa amb un fons bibliogràfic sobre nacions sense estat cedit per CIEMEN

02.05.2017

La Biblioteca de la UPF ha ampliat el seu fons gràcies a la cessió bibliogràfica que ha fet el Centre Internacional Escarré pera les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), formada per temàtiques relacionades amb nacions i pobles sense estat, drets col·lectius i drets lingüístics, de gran valor per a la docència, l’estudi i la recerca.

La cessió s’ha plasmat en la signatura d’un contracte de comodat entre el CIEMEN i la Universitat Pompeu Fabra, que ha tingut lloc el 25 d’abril al matí al Rectorat. El contracte, amb una durada de vint anys (renovables), ha estat signat per David Minoves, president de CIEMEN, i Jaume Casals, rector de la UPF, en representació d’ambdues institucions.

Han assistit a l’acte Enric Ucelay Da-Cal, professor del Departament d’Humanitats i coordinador del Grup de Recerca en Estats, Nacions i Sobiranies (GRENS), i impulsor de la cessió bibliogràfica; Mercè Cabo, vicegerent de l’Àrea de Serveis, Tecnologia i Recursos d’Informació; Montserrat Espinós, directora de la Biblioteca, i Xavier Brunet i Xavier Ibáñez, caps de les unitats de Logística i de Ciències Socials i Humanitats de la Biblioteca, respectivament.

En el decurs de l’acte, Jaume Casals ha manifestat que “la biblioteca de la nostra universitat és una font de satisfacció permanent. A banda de la seva bellesa estètica, facilita i fa una gestió àgil de les donacions bibliogràfiques de diversos tipus, i ja s’ha convertit en un centre de referència per als estudiosos i investigadors d’arreu del món”.

David Minoves, de la seva banda, ha recalcat que per al CIEMEN aquesta cessió “permet construir una vinculació acadèmica del nostre centre, millorar la divulgació de les temàtiques que tractem i obrir-les a la recerca. Teníem tot un bagatge bibliogràfic amagat al voltant de la identitat cultural i lingüística, i calia fer accessibles tots aquests textos de referència”.

Un fons inèdit a l’abast de la comunitat universitària

La col·lecció, que es va iniciar en el moment de la creació de CIEMEN i s’ha anat construint al llarg de la seva trajectòria, està formada per un nombre aproximat de 5.000 llibres i opuscles i 900 col·leccions de publicacions en sèrie, sobretot circumscrites a Europa, però també a Amèrica Llatina i Àfrica.

El fons, que físicament ja es troba a les dependències de la Biblioteca, té un gran valor, ja que moltes de les obres són inèdites. Comptat amb metres de prestatgeria, ocupa uns 88 metres de revistes i 84 metres de llibres i opuscles. A més del que ja s’ha recollit, el CIEMEN aportarà anualment la documentació que rebi i que produeixi per tal d’enriquir i actualitzar el fons.

El següent pas és la seva ordenació, processament i catalogació, un tractament i priorització que el personal de la Biblioteca farà amb l’ajut dels professors Enric Ucelay Da-Cal i Josep Pich, investigadors del GRENS. Després d’aquest procés, la col·lecció, que quedarà identificada com a “Cessió de CIEMEN”, podrà ser utilitzada per tota la comunitat universitària, estudiosos i investigadors, i especialment, per aquest grup de recerca.

En una segona fase, les dues entitats signants portaran a terme un estudi tècnic i una valoració econòmica per tal d’elaborar un projecte de digitalització i de difusió pública a través de repositoris o altres plataformes d’accés obert per Internet de la part més significativa i d’aquells continguts que ho permetin.

Connexions internacionals per potenciar la recerca en l’àmbit de les nacions sense estat

Enric Ucelay Da-Cal, en la seva intervenció, ha recalcat que “aquest conveni és un exemple de win-win, i s’ha pogut materialitzar gràcies al bon enteniment i a l’eficàcia de les dues parts. Obre una nova etapa de vinculació acadèmica per al CIEMEN, i la UPF podrà desenvolupar la seva activitat acadèmica, a partir de les reflexions sobre la seva pròpia cultura i idioma, el seu medi de futur”.

Així mateix, el catedràtic d’Història Contemporània de la Universitat ha recalcat que a partir d’aquest fons, la UPFpodria iniciar una dinàmica de connexió amb una xarxa de recerca internacional en l’àmbit de l’estudi dels nacionalismes i moviments nacionals.

Es tracta de la Xarxa NISE (National Movements & Intermediary Structures in Europe), coordinada des d’un centre anomenat ADVN, dedicat a l’estudi dels nacionalismes i moviments socials, ubicat a Anvers (Flandes, Bèlgica). El centre de recerca, que va rebre un ajut molt important del govern flamenc, té un fons ampli i consolidat sobre aquesta temàtica, que pot resultar complementari del que té la UPF, i ja s’ha plantejat la possibilitat de fer intercanvis acadèmics de col·laboració amb aquesta institució.

En aquesta línia, Jaume Casals ha manifestat que “a la Universitat li interessa un perfil que fos capaç d’enfocar la qüestió dels nacionalismes com un tema d’estudi de fons, des d’una perspectiva d’un món constituït per nacions i sistemes de cultura, com un nou axioma de treball. Cal buscar fórmules que permetin desenvolupar un conjunt d’activitats regulars en aquesta línia”, ha afegit el rector.

El CIEMEN és una entitat de la societat civil catalana, fundada a l’exili el 1974, que treballa per a fer conèixer i promoure la realitat nacional catalana al món, per a difondre el coneixement dels pobles i nacions sense estat, i per a defensar-ne els seus drets col·lectius.