Vés enrere Neix el Centre d'Estudis en Estètica, Religió i Cultura Contemporània, un punt de trobada entre l'art i l'acadèmia

El nou centre d'estudis, coordinat per Amador Vega, catedràtic d'Estètica i Teoria de les Arts de la UPF, vol ser el lloc d'acollida d'investigadors d'arreu del món i posa a l'abast de la societat i de la cultura contemporània maneres de treballar innovadores.

03.03.2021

La UPF ha creat recentment el Centre d'Estudis en Estètica, Religió i Cultura Contemporània, que acull l'activitat investigadora, acadèmica i artística entorn a la religió, la seva relació amb les arts i la literatura, i els seus efectes en els moviments culturals del nostre temps, tot conservant-ne els contextos de la tradició que els han fet possibles.

El centre d’estudis, coordinat per Amador Vega, catedràtic d’Estètica i Teoria de les Arts del Departament d’Humanitats, vol projectar en un marc més ampli les iniciatives de l'Associació d'Amics de la Biblioteca Haas i el Grup de Recerca de la Biblioteca Alois M. Haas. Però va un pas més enllà, ja que pretén ser lloc d’acollida d’investigadors d’arreu del món i posa a l’abast de la societat i de la cultura contemporània maneres de treballar innovadores.

“El nou centre vol donar a conèixer els vincles entre recerca acadèmica en l'àmbit de l'estudi de les religions i la creació artística, fonamentalment en el món contemporani”.

L’Associació d’Amics de la Biblioteca Haas i el Grup de Recerca de la Biblioteca Alois M. Haas es van crear, respectivament, els anys 2003 i 2008, per contribuir a la catalogació i la difusió del fons donat pel professor Alois M. Haas a la UPF (que es pot consultar a la Biblioteca del Dipòsit de les Aigües) i per fer recerca al voltant dels temes propis del fons, com són la història de les religions, l’espiritualitat i la mística d’Orient i Occident, l’estètica i la teoria de les arts.

Interdisciplinarietat i lloc d'acollida per a estudiosos i artistes

El nou centre d’estudis “neix amb l'objectiu de donar a conèixer els vincles entre recerca acadèmica en l'àmbit de l'estudi de les religions i la creació artística, fonamentalment en el món contemporani”, afirma Amador Vega, que a banda de ser-ne el coordinador, és l’investigador principal del Grup de Recerca de la Biblioteca Haas.

El professor Vega explica que “vol ser un lloc d'acollida tant d'estudiosos de les religions com d'artistes, amb la idea de promoure accions, com ara exposicions, però també col·loquis, seminaris, performances, etc”. Per tant, “els seus beneficis són obvis, ja que la recerca arriba a la societat a través no només de publicacions científiques sinó també d'accions culturals”.

"Els seus beneficis són obvis, ja que la recerca arriba a la societat a través no només de publicacions científiques sinó també d'accions culturals”.

Els altres investigadors de la UPF que inicialment formen part del centre d'estudis, i que ja han treballat conjuntament en filmacions i exposicions anteriors, són Raquel Bouso, Sergi Castellà i Ignasi Moreta, del Departament d’Humanitats, i Manel Jiménez i Ivan Pintor, del Departament de Comunicació. No obstant això, “està obert a investigadors d'altres departaments de la Universitat que treballin o estiguin interessats en aquest àmbit i esperem doncs que es vagi ampliant”, assegura Amador Vega.

Un projecte experimental, amb la participació de Cesc Gelabert i Valère Novarina

El Centre d'Estudis en Estètica, Religió i Cultura Contemporània vol aprofundir en les connexions entre art i investigació acadèmica, per tal d’integrar la perspectiva dels artistes contemporanis en la recerca duta a terme des de la universitat. Aquest és l’objectiu de la convocatòria dels ajuts Javier & Marta Villavecchia Fellowships (que des de la seva creació, l’any 2016, i fins al 2019, es van anomenar Haas Fellowships), unes beques ofertes anualment per tal que investigadors d’altres països vinguin a treballar a la UPF, i que l’any 2020 no es van poder convocar a causa de la pandèmia.

Amador Vega explica que “degut a la situació d'excepcionaliltat, vam prendre la decisió d'atorgar aquests ajuts a projectes artístics en curs: l'actual és una coreografia de Cesc Gelabert (amb qui ja hem fet junts un curs de màster, 'Llull Movens'), a partir d'una idea que he anat elaborant, des que fa uns anys vaig conèixer el dramaturg francès Valère Novarina, que ja va participar amb nosaltres en el context de les Lliçons Haas”.

“És un experiment per posar les idees en moviment, mostrant així un suport diferent en l'aprenentatge, en aquest cas, de la filosofia i la teologia”.

Junts estan gestant el projecte artístic "Gelabert/Novarina: Els noms de Déu": A partir de textos de Valère Novarina i d’Amador Vega, i amb la col·laboració d’investigadors del Departament de Comunicació, es vol filmar un vídeo que inclou la presentació d’una lliçó en la qual hi ha dansa i discurs. “Diguem-ne que és un experiment per posar les idees en moviment, mostrant així un suport diferent en l'aprenentatge, en aquest cas, de la filosofia i la teologia”, afirma el professor Vega.

En aquests moments encara estant localitzant els espais a la Biblioteca del Dipòsit de les Aigües, i cal acabar d’enllestir el guió i escriure els textos. “Si les condicions sanitàries ho permeten, ens agradaria presentar-ho en viu abans de final d'any”, conclou.

Notícia publicada per:

Oficina de Comunicació