Vés enrere Hem arribat a la societat transparent que pronosticava el filòsof Gianni Vattimo fa trenta anys?

El Centre d’Estudis i Arxiu Gianni Vattimo de la UPF organitza el workshop internacional “Have we reached Vattimo’s Transparent Society?”, que tindrà lloc el 28 d’octubre al campus de la Ciutadella. Diversos acadèmics d'Espanya, Itàlia i el Canadà analitzaran la qüestió des dels punts de vista social, polític i estètic.

23.10.2019

El 2019 es compleix el 30è aniversari del llibre The Transparent Society, l’obra que el filòsof italià Gianni Vattimo va escriure l’any 1989, i que diversos estudiosos han considerat "de gran importància per al debat de la condició postmoderna".

Aquest llibre, traduït en diversos idiomes, es va convertir en una de les primeres obres que va abordar la transparència com a problema a la nostra societat, i es pot dir que preveu moltes qüestions polítiques i de comunicació de gran actualitat, com per exemple els conceptes de “fake news”, “postveritat” o “fets alternatius”.

Per tal de debatre a fons sobre aquestes qüestions, el Centre d’Estudis i Arxiu Gianni Vattimo de la UPF organitza el workshop internacional “Have we reached Vattimo’s Transparent Society?”, que tindrà lloc el 28 d’octubre, entre les 10.00 i les 18.30 hores, a la sala de graus Albert Calsamiglia de l’edifici Roger de Llúria del campus de la Ciutadella.

"Vattimo va dir que era important interpretar el caos relatiu que creen els mitjans de comunicació com a una oportunitat i no com a un problema. En aquest workshop intentarem comprendre com s’ha d’interpretar i practicar aquest caos."

L’obertura de la trobada (10.00 hores) anirà a càrrec de Jaume Casals, rector i catedràtic de Filosofia de la UPF, i de Santiago Zabala, professor d’investigació ICREA-UPF del Departament d’Humanitats i membre del comitè científic i organitzador del workshop, juntament amb el professor Antonino Firenze.

Segons Santiago Zabala “el debilitat sentit de la realitat, així com la veritat i l’ésser, que Vattimo va presentar en aquest important llibre fa trenta anys, tenia per objectiu substituir l’ideal modern d’emancipació, modelat en “una lúcida consciència de si mateix”, per un ideal d’emancipació basat en la diferència, la pluralitat i la transparència”.

El professor d’investigació ICREA-UPF afegeix que “per fer-ho possible, Vattimo va dir que era important interpretar el caos relatiu que creen els mitjans de comunicació com a una oportunitat i no com a un problema. En aquest workshop intentarem comprendre com s’ha d’interpretar i practicar aquest caos, tenint en compte el retorn continuat a l’ordre i la realitat que predomina a través del populisme a Europa i a l’estranger”.

Dos panels i una clausura per abordar un anàlisi multidisciplinari

Diversos acadèmics vinculats a institucions d’Espanya, Itàlia i el Canadà participaran en la trobada, estructurada en dos panels, per tal de discutir i debatre l’actualitat de la tesi del filòsof italià des dels punts de vista social, polític i estètic.

El  primer panel (10.30-13.00 h) comptarà amb les intervencions dels professors d’estètica de dos centres italians: Federico Vercellone (Universitat de Torí) i  Daniela Angelucci (Universitat Roma Tre), que parlaran, respectivament, d’”Imatge i transparència” i de la “Societat transparent i l’experiència estètica”.

El segon panel (15.30-18.00 hores), inclourà les ponències de Christine Ross, professora d’Història de l’Art Contemporani de la Universitat McGill (Montreal, Quebec, Canadà), que tractarà sobre “La transparència avui en dia”, i de Daniel Innerarity, catedràtic de Filosofia Política i Social i investigador Ikerbasque de la Universitat del País Basc, que dissertarà sobre “Quina transparència requereixen i toleren les nostres democràcies?”.

L’última part del workshop, que compta amb el suport de l’Institut de Cultura (IUC) de la UPF,  consistirà en unes paraules de clausura a càrrec de Santiago Zabala (18.00-18.30 hores) i finalment, en una visita als arxius de Gianni Vattimo ubicats a la Biblioteca del Dipòsit de les Aigües.

Notícia publicada per:

Oficina de Comunicació