Vés enrere La Universitat premia la recerca en gènere

La Universitat premia la recerca en gènere

El 21 d’octubre es van reconèixer els millors treballs de fi de grau, de màster i tesi doctoral que tenien com a temàtica central la recerca en gènere
22.10.2019

Un any més, la Universitat premia els estudiants que centrin les seves recerques acadèmiques en l’àmbit del gènere i que destaquin en la seva investigació. Aquest és el primer any que s’atorguen el premis al millor Treball de Final de Màster i a la millor Tesi Doctoral en gènere, mentre que és la cinquena edició dels premis al millor Treball de Final de Grau.

La comissió avaluadora, a l’hora de repartir els premis, ha tingut en compte els següents aspectes: aplicació transversal de la perspectiva de gènere, rellevància i originalitat del tema, marc teòric utilitzat, coherència i rigor metodològic i l’avenç aportat a l’àmbit dels estudis de gènere.

Els aspectes que es tenen en compte a l’hora d’avaluar són: l’aplicació transversal de la perspectiva de gènere, la rellevància i originalitat del tema, el marc teòric, la coherència i l’avenç en l’àmbit dels estudis de gènere

El Treball de Final de Grau, atorgat a un joc que explica la teoria queer

El premi al millor Treball de Final de Grau en matèria de gènere se l’ha endut Clara Amorós, estudiant del grau en Publicitat i Relacions Públiques, pel treball “El panòptic. El joc de la teoria queer”. Aquesta investigació utilitza el disseny i el joc per tal d’explicar la teoria queer i transgènere. El jurat ha valorat positivament la interdisciplinarietat del treball, com també l’impacte que pot arribar a tenir en la societat.

Les mencions als millors treballs de final de grau s’han atorgat a tres persones diferents. En primer lloc, a Paula Molina, estudiant del grau en Humanitats, pel treball “Japan and the Historical Memory of Comfort Women”, on analitza la història de les dones esclaves sexuals durant la guerra mundial al Japó i on denuncia el silenci del govern del país davant aquest afer.

La següent menció s’ha atorgat a Itziar Gastaminza, estudiant del grau en Ciències Polítiques i de l’Administració, per la recerca anomenada “Los marcos interpretativos de la desigualdad de género en los partidos políticos españoles: análisis de los programas electorales del 28A”. En aquesta investigació, l’estudiant analitza els programes electorals de sis partits amb perspectiva de gènere.

L’última menció atorgada és per a Andrea Cuartero, estudiant del mateix grau, per “L’estat de la coeducació a Catalunya; una mirada transversal des de diferents agents que participen del procés educatiu a les escoles d’educació primària”.

Premi ex aequo al Treball de Final de Màster

El premi al millor Treball de Final de Màster ha estat concedit ex aequo a María López i Víctor Blanco. La primera, estudiant del Màster en Salut Pública, ha estat guardonada pel treball “Barreras y oportunidades para la participación de las mujeres en las decisiones relacionadas con la atención al parto”. El jurat ha valorat positivament el fet que abordi el tema de la violència obstètrica que, tot i rebre una atenció creixent per part de la societat, encara resta sovint silenciada.

Pel que fa a Blanco, estudiant del Màster en Estudis Internacionals sobre Mitjans, Poder i Diversitat, ha elaborat el treball “La pantalla, el cuerpo y la herida. Hacia una política de representación somatoafectiva de la vulnerabilidad queer”. Aquest treball posa en valor la vulnerabilitat com a resposta a l’opressió i els riscos de positivitzar la integració de la diferència.

La menció ha estat atorgada a Júlia Barnett i Maia Brenner, del Màster en Data Science pel treball “Women in Congress: An Analysis of Topic Diferences between Genders Through Natural Language Processing”. La recerca se centra en quines temàtiques tracten i com les tracten els diputats i les diputades al Congrés.

L’anàlisi de la paternitat i el Dret feminista, les tesis doctorals guardonades

El premi a la millor tesi se l’endú Tomás Cano, estudiant del Departament de Ciències Polítiques i Socials, pel treball: “Time, Love and Parenting: The Role of Fathers in the Intergenerational Transmission of Advantage”. Des d’una anàlisi sociològica, el treball se centra en com la darrera crisi econòmica ha afectat la implicació dels pares en la criança dels seus fills.

La menció a la tesi és per Marta Ortega, estudiant del Departament de Dret, per la recerca anomenada “Eulàlia Ferrer, viuda de Brusi: paradigma de la capacidad de obrar de las mujeres en la edición y librería barcelonesa del siglo XIX”. La recerca se centra en la historiografia feminista del dret, mostrant com les dones al llarg de la història han intentat superar la seva inferioritat jurídica en quant a drets, així com a l’accés i l’exercici del treball remunerat.

Notícia publicada per:

Oficina de Comunicació