Vés enrere El diàleg entre diferents disciplines humanístiques, eix de les VIII Lliçons Haas

Sota el títol “Ombres i miralls”, les jornades van tenir lloc els dies 4 i 5 de juny al campus de la Ciutadella, i van incloure la inauguració d'una instal·lació de l'artista xilè Fernando Prats a la Sala de Reflexió.

06.06.2019

El darrer treball d’Alois M. Haas, professor emèrit de la Universitat de Zurich, al voltant de “L’ombra de Déu” va donar títol a la vuitena edició de les Lliçons Haas, "Ombres i miralls", que es van celebrar a la Universitat, i que van prendre com a punt de partida el simbolisme de la visió i la foscor.

Aquesta activitat ja te una llarga tradició a la Universitat, des que el professor Alois M. Haas (Zuric 1934) va fer la donació de la seva biblioteca personal (prop de 40.000 volums), centrada en l'estudi de les tradicions espirituals de la humanitat.

Les Lliçons Haas, unes jornades biennals que proposen un diàleg entre l’estètica i la religió, l’art, la literatura i la música, van tenir lloc els dies 4 i 5 de juny al campus de la Ciutadella, organitzades per l’Associació d’Amics de la Biblioteca Haas i el Grup de Recerca de la Bibliotheca Mystica et Philosophica Alois M. Haas del Departament d’Humanitats.

Es tracta d'unes jornades biennals que proposen un diàleg entre l'estètica i la religió, l'art, la literatura i la música

Les Lliçons van ser inaugurades per Jaume Casals, rector de la UPF, i per Amador Vega, catedràtic d’Estètica i Teoria de les Arts de la UPF i president de l’Associació d’Amics de la Biblioteca Haas. Seguidament, Rafael Argullol, catedràtic d’Estètica i Teoria de les Arts de la Universitat, va pronunciar la lliçó inaugural, “La memoria como espejo del tiempo. Dos ejemplos personales”. En el seu parlament, el professor Argullol va reflexionar sobre el paper del mite i de la memòria en l’escriptura literària a través de dos dels seus llibres. L’espai i el temps de la literatura en el seu contrast amb l’existència.

Diferents ponències i taules rodones van completar el programa, que va comptar amb la participació de Victoria Cirlot, catedràtica de Filologia Romànica de la UPF.

També hi van intervenir els dos Fellows Haas, Sylvain Camilleri (Universitat Catòlica de Lovaina) i Sebastián Moro (Royal Holloway College de Londres), que actualment duen una recerca en aquest fons especialitzat en filosofia i espiritualitat.

Just abans de la cloenda de les Lliçons, que compten amb el suport de diverses entitats de la UPF (l'Institut de Cultura, la UCA d'Humanitats, el CLIK i el Consell Social) i de Villasa, es va projectar la videoentrevista “Ombres i miralls”, que el professor Amador Vega va fer a Aloïs M. Haas.

Instal·lació de Fernando Prats a la Sala de Reflexió

Amb motiu de les jornades es va inaugurar la instal·lació "He aquí las espaldas del que me ve: 2000-2019", de l'artista xilè Fernando Prats, situada a la Sala de Reflexió, amb intenció de dialogar amb l'obra de Tàpies.

Està formada per dues peces, una d'elles, a mode de catifa, es compon de més de 130.000 hòsties, que configuren una creu d’energia lumínica feta amb pa; l'altra, en format paper, està penjada a la paret de l'avantsala Tàpies, i conté diferents empremtes a sobre de cendra.

Amb la creu de pa, es pretén augmentar el silenci ja present en l’espai creat per Tàpies

De fet, l’obra i el pensament d’Antoni Tàpies han estat un referent molt significatiu en la trajectòria de Prats i amb aquesta instal·lació, es vol establir un intens diàleg entre els dos artistes: amb la creu de pa, es pretén augmentar el silenci ja present en l’espai creat per Tàpies, tot respectant la dimensió contemplativa -característica de les tradicions religioses d’Orient i Occident- , amb les que l’artista català va voler deixar la seva empremta a la UPF.

Una trobada al voltant de la Biblioteca Haas

Les jornades es plantegen com un punt de trobada entre investigadors actuals i antics que fan recerca al voltant d’aquest àmbit, socis i simpatitzants de l’Associació d’Amics i del Grup de Recerca de la Biblioteca Haas.

“Les Lliçons volen ser una mostra d’interdisciplinarietat, de relació entre diferents disciplines humanístiques i artístiques, tradició i modernitat, món medieval i món contemporani, art i espiritualitat”, afirma Raquel Bouso, professora agregada del Departament d’Humanitats i membre del comitè científic i organitzador.

Alois M. Haas, acadèmic de reconegut prestigi internacional en l'estudi de la teologia, la història de les religions i la mística, no ha pogut viatjar a Barcelona a pronunciar la lliçó inaugural, com era habitual, degut a la seva malaltia.

Investit doctor honoris causa per la UPF el desembre de l’any 2009, l’any 2001 va fer donació a la UPF de part de la seva biblioteca personal. Amb més de 40.000 volums, es va convertir en la Biblioteca Mystica et Philosophica Alois M.Haas, inaugurada dos anys més tard a l'edifici del Dipòsit de les Aigües.

Es tracta d’una col·lecció que inclou edicions acurades d'obres clàssiques i de referència en la seva matèria, de gran qualitat i interès científic. Constitueix un àmbit especialitzat per a l'estudi de les tradicions espirituals de la humanitat i, de manera molt especial, de les tradicions occidentals.

Galeria d'imatges de les VIII Lliçons Haas

VIII Lliçons Haas