Vés enrere França atorga a Jaume Casals les Palmes Académiques, una de les màximes condecoracions d’Estat per distingir els membres eminents de la universitat i l’educació

El govern de França, mitjançant un acord pres al Consell de Ministres i a proposta del ministre de l’Educació Nacional, ha atorgat les Palmes Académiques a l'anterior rector de la UPF. Les Palmes Académiques són una condecoració d’Estat que honoren les persones més eminents de la universitat i l’educació, tant de França com d’arreu del món.

18.01.2023

El govern de França, mitjançant un acord pres al Consell de Ministres i a proposta del ministre de l’Educació Nacional, ha atorgat les Palmes Académiques a Jaume Casals, anterior rector de la UPF. El cònsol general de França a Barcelona, Olivier Ramadour, li ha comunicat personalment la notícia i ha afirmat que la distinció és motivada “en reconeixement a la feina i a la contribució a la cooperació entre els dos països”. Les Palmes Académiques són una condecoració d’Estat originalment creada el 1808 per Napoleó Bonaparte, llavors emperador de França, que honoren les persones més eminents de la universitat i l’educació, tant de França com d’arreu del món. A més, constitueixen l’orde honorífic més antic de les condecoracions civils de la República Francesa.

En conèixer la decisió, Jaume Casals ha explicat que “tot i que s'atorguen per mèrits personals, perquè les Palmes Académiques no són un premi col·lectiu ni per a institucions, i seguint un procediment discret (per a mi ha estat una absoluta sorpresa), crec que els meus vuit anys al Rectorat de la UPF deuen haver comptat”. En aquest sentit, ha afegit que “per això voldria dedicar algunes paraules als membres de la comunitat de la UPF i dels seus centres adscrits: primer de tot, d'agraïment per la relació amical que tenim. I, a continuació, perquè crec que el fet que un rector de la UPF hagi estat identificat per rebre aquesta distinció ens dona algunes pistes sobre quines han de ser les nostres prioritats institucionals compartides, que són també les que mereixen una consideració més alta per a una universitat vista des del món i des del futur”. Aquestes pistes, a parer de l’anterior rector, són “l'exigència d'una qualitat acadèmica i de gestió extraordinària, la col·laboració a escala internacional i la internacionalització interna completa, així com la cura de totes les persones com a ingredient principal de tot benestar planetari”.

"Voldria dedicar algunes paraules d'agraïment als membres de la comunitat de la UPF i dels seus centres adscrits. Crec que el fet que un rector de la UPF hagi estat identificat per rebre aquesta distinció ens dona algunes pistes sobre quines han de ser les nostres prioritats institucionals compartides, que són també les que mereixen una consideració més alta per a una universitat vista des del món i des del futur”

Casals ha explicat que “precisament per això, en ocasió dels canvis imminents en el govern de la Universitat, vull agrair al rector i al seu equip actual que hagin mantingut al capdamunt de la imatge de la UPF aquest concepte de Benestar Planetari”, alhora que ha afegit que “convido els escèptics, si n'hi ha, a revisar una altra vegada els seus dubtes, i a tots plegats a ser prudents amb els nostres gustos i opinions”. En aquest sentit, ha recordat que “hi ha una paraula molt antiga que ajunta en una sola idea la intel·ligència i la prudència; justament és en aquest espai, només en aquest espai, és clar, que tota una universitat com la nostra es pot ajuntar de veritat per fer-se encara millor”.

El lliurament de la condecoració, en una data encara per determinar, es farà en el marc d’un acte protocol·lari solemne, durant el qual s’imposarà a Jaume Casals una medalla d'agulla amb una cinta lila i un joiell que representa les palmes brodades en les togues dels senadors romans.

04. Educació de qualitat

Per a més informació