Vés enrere El pensament dèbil de Gianni Vattimo i la filosofia xinesa dialogaran en un simposi internacional

Les universitats Pompeu Fabra, Duke Kunshan i Warwick coorganitzen aquesta trobada, que tindrà lloc el 30 de setembre al campus de la Ciutadella. Inclourà ponències d’experts procedents d’universitats d’Europa, la Xina, els EUA i el Canadà, per tal d’avançar en la comprensió comparada del concepte de debilitat.

28.09.2022

El simposi internacional Weakening Strategies. Vattimo and Chinese Thought tindrà lloc el 30 de setembre, al llarg de tot el dia, a l’auditori de l’edifici Mercè Rodoreda del campus de la Ciutadella de la UPF, amb l’objectiu de poder fer avenços en la comprensió comparada del concepte de debilitat, en conversa amb la filosofia de Gianni Vattimo i el pensament xinès.

Organitzada pel Centre d’Estudis i Arxiu Gianni Vattimo de la UPF, juntament amb el Centre de Recerca en Humanitats de la Universitat Duke Kunshan (una associació xinesa-nord-americana de les universitats de Wuhan i Duke), la trobada comptarà amb la participació d’experts procedents d’universitats de països europeus (Espanya, Regne Unit, Itàlia i Àustria), la Xina, els EUA i el Canadà (alguns d’ells hi assistiran personalment, i altres intervindran per videoconferencia).

Santiago Zabala: Aquesta és una oportunitat única per interpretar dues cultures i corrents filosòfics que poden ajudar a entendre la nostra època. Els arxius de Vattimo, allotjats a la Pompeu Fabra, demostren una vegada més el seu impacte internacional en les humanitats”.

La inauguració del simposi, que comptarà amb l’assistència d’estudiants de la UPF i també del programa de la Universitat Duke Kunshan a Barcelona, tindrà lloc el 30 de setembre, a les 10.00 hores, amb una benvinguda a càrrec de Toni Luna, vicerector d’Internacionalització de la UPF. Seguidament, es desenvoluparà el primer panel d’experts, amb la participació de Max Lacertosa (Universitat de Warwick, Regne Unit); Graham Parkes (Universitat de Viena, Àustria) i Robin Wang (Universitat Loyola Marymount de Los Angeles, EUA).

Els tres panels que inclourà la trobada (10.30, 12.30 i 16.00 h) estaran conduïts, respectivament, pels tres professors coorganitzadors del simposi: Santiago Zabala, professor d’investigació ICREA del Departament d’Humanitats de la UPF i director del Centre d’Estudis i Arxiu Gianni Vattimo de la Universitat; James Miller, professor d’Humanitats de la Universitat Duke Kunshan; i Max Lacertosa, professor de Filosofia de la Universitat de Warwick.

“El Centre d’Estudis i Arxiu Gianni Vattimo de la UPF s’enorgulleix d’acollir la primera conferència per debatre la relació entre el pensament dèbil de Vattimo i el pensament xinès, un camp de recerca que ha estat al centre d’una sèrie d’erudits de renom, tant a la Xina, Itàlia com als EUA”, afirma Santiago Zabala. El professor d’investigació ICREA -UPF remarca que “aquesta és una oportunitat única per interpretar dues cultures i corrents filosòfics que poden ajudar a entendre la nostra època. Els arxius de Vattimo, allotjats a la Pompeu Fabra, demostren una vegada més el seu impacte internacional en les humanitats”.

Un diàleg filosòfic que pot ajudar a entendre l'època actual

Gianni Vattimo (Torí, Itàlia, 1936), és un dels filòsofs contemporanis més importants d’Europa, l’obra del qual ha tingut una influència duradora en àmbits com ara la sexualitat, la teologia, l’art i la política. És conegut principalment per la idea de “pensiero debole” (pensament dèbil) que pretén afeblir la narració forta de la metafísica occidental i la violència de les posicions dogmàtiques. A partir d’aquestes “estratègies de debilitament”, es desenvolupa una filosofia ètica i política que s’oposa al totalitarisme i al feixisme, un projecte que Vattimo va emprendre personalment com a diputat al Parlament Europeu.

“En una època que posa l’accent en el poder i la força, ara és precisament el moment de prestar atenció a la debilitat com a concepte filosòfic i valor ètic, i de fer-ho en un context globalitzat, fins i tot multipolar”, reflexiona Santiago Zabala. En aquest context, el pensament xinès, i especialment la filosofia taoista (que emfasitza virtuts com la suavitat i la passivitat, els límits del coneixement i la crítica a aquells que diuen tenir una comprensió completa de la veritat) pot esdevenir un ric interlocutor de la filosofia de Vattimo.

16. Pau, justícia i institucions sòlides