Vés enrere El benestar planetari, eix de la I Jornada Internacional Paco Fernández Buey

El benestar planetari, eix de la I Jornada Internacional Paco Fernández Buey

La trobada acadèmica, que abordarà el benestar planetari des d’una perspectiva interdisciplinària, especialment des de les humanitats, tindrà lloc el 2 de juny, al llarg de tot el dia, al campus de la Ciutadella. La jornada vol ser un homenatge a Francisco Fernández Buey, catedràtic d'Ètica i Filosofia Moral del Departament d'Humanitats de la UPF i precursor de l’ecologisme polític, que va morir aviat farà deu anys.

30.05.2022

La I Jornada Internacional Paco Fernández Buey, sota el títol "La societat en la cruïlla ecològica: quina normalitat volem i quina normalitat necessitem?", té com a objectiu abordar com es pot lluitar per la salut del planeta des de la perspectiva de les humanitats, però també de les ciències polítiques i econòmiques, la comunicació i la tecnologia.

Fruit d’un subvenció obtinguda en el marc de la convocatòria 2021 de projectes de recerca a l’entorn del Benestar Planetari de la UPF, i organitzada per la Facultat d’Humanitats, la jornada acadèmica tindrà lloc el 2 de juny, a partir de les 10.30 h, a la sala de graus Paco Fernández Buey (20.287) de l’edifici Jaume I del campus de la Ciutadella. Adreçada especialment als estudiants, és oberta a la comunitat universitària i a tothom qui hi estigui interessat, amb inscripció prèvia obligatòria.

"La formació del joves, futurs professionals amb capacitat de decidir i actuar, és possiblement la major esperança per evitar la catàstrofe”

L’obertura (10.30 h) anirà a càrrec de Sonia Arribas, directora de l’Institut de Cultura (IUC) i professora de la Facultat d’Humanitats de la UPF i una de les persones impulsores del projecte, juntament amb Tamara Djermanovic i Jordi Mir (professors de  literatura i estètica i filosofia i ètica de la Facultat d’Humanitats, respectivament); Ester Oliveras (Facultat d’Economia Empresa) i Manel Jiménez (Facultat de Comunicació), que es troben entre els ponents de la jornada.

Segons ells, “Tot i que la consciència col·lectiva ha progressat –i la tecnologia encara més–, els efectes d’aquest progrés per mitigar el preocupant caos climàtic que estem vivint són insuficients. En aquest sentit, doncs, el paper de les institucions educatives és clau –i el de les universitats, encara més–, ja que la formació del joves, futurs professionals amb capacitat de decidir i actuar, és possiblement la major esperança per evitar la catàstrofe”.

Un homenatge a Francisco Fernández Buey, precursor de l’ecologisme polític

La trobada vol retre homenatge a la figura de Francisco Fernández Buey, que va morir a Barcelona l’agost del 2012 (aviat farà deu anys): catedràtic d'Ètica i Filosofia Moral del Departament d'Humanitats de la UPF, filòsof i assagista, va ser un pensador fonamental per entendre l’ecologisme polític i el pensament ecologista modern.

Jordi Mir, que impartirà la ponència “De l’emergència climàtica a la utopia ecosocial” (12,30 h), explica que “Paco Fernández Buey és una figura clau per la introducció de l'ecologisme polític i el pensament ecologista en el nostre àmbit acadèmic i en la nostra societat. Juntament amb el seu mestre i amic, Manuel Sacrsitán Luzón, van desenvolupar l'ecologisme polític amb una perspectiva interdisciplinària i van esdevenir referents en una societat que veia emergir les preocupacions relacionades amb el gran repte de la crisi ecosocial que vivim. Unes preocupacions, malauradament, poc ateses.”

Les humanitats tenen un paper clau en el benestar planetari

Tamara Djermanovic, que pronunciarà “El ser humano y la naturaleza: de Spinoza a Tarkovski”, (11.00 h) afirma que “Com a vicedegana de l’àmbit de la responsabilitat social de la Facultat d’Humanitats, em semblava important que des de les humanitats també surtin iniciatives relacionades amb el projecte Benestar Planetari. De fet, la literatura, la filosofía i l’art van anticipar i van descriure la relació de l'ésser humà amb la naturalesa i van explicar què pot passar quan l'equilibri es trenca, o quan el nostre afany de progrés va en contra de l'equilibri natural”.

També dins de l’àmbit de les humanitats, Zorica Becanovic Nikolic, professora de literatura comparada a la Universitat de Belgrad, impartirà la ponencia plenària de la jornada (15.00 h) que porta per títol “In tune with nature: A literary journey from the Bible to Shakespeare, from Shakespeare to our present".

Ponències vinculades als àmbits de la comunicació auaudiovisual, la tecnologia, l’empresa i la filosofía del dret

La resta de ponències aniran a càrrec de Manel Jiménez,  vicerector de Transformació Educativa, Cultura i Comunicació i professor de la Facultat de Comunicació, sota el títol “Creació i producció audiovisual sostenible” (11.30 h); Aleksandar Ivancic, investigador postdoctoral a l’Institut de Recerca Energètica de Catalunya (IREC) (13.00 hores), amb “Retos de la transición energética”.

Completen el programa les ponències d'Ester Oliveras, vicerectora de Compromís Social i Sostenibilitat de la UPF i professora de la Facultat d’Economia i Empresa, amb el títol “Empreses amb ànima” (17.00 hores) i Josep Lluís Martí, comissionat per al projecte Benestar Planetari de la UPF i professor de la Filosofia del Dret, que parlarà de “Què implica la idea de benestar planetari en l’era de l’antropocè?” (17.30 h).

A banda de les ponències, la jornada inclourà una exposició de pòsters d’estudiants de l’assignatura transversal de la UPF “Ciències i Arts” , que poden cursar estudiants de tots els graus (15.45 h) i la projecció del film La sal de la terra (2014), un documental dirigit per Wim Wenders (a partir de les 18.00 h).

11. Ciutats i comunitats sostenibles
13. Acció climàtica