Vés enrere

La construcció de la mostra

Una de les tasques que estem desenvolupant aquests mesos és la construcció de la mostra de l'anàlisi de text. L'Óliver sovint diu que més que una mostra, el que estem fent és un càsting, donat que el nostre objecte d'estudi són personatges. Així, quan haguem acabat aquest procés de selecció, haurem escollit 15 sèries, 15 realities i 15 videojocs, dels que n'analitzarem els protagonistes, i 15 personatges famosos.

Els criteris que hem establert per escollir la mostra de sèries, realities i videojocs són les dades d'audiència/vendes, que hem matisat amb criteris temàtics. Aquí hem d'agrair la feina feta pel Reinald, que ha recollit les dades d'audiències de sèries i realities, així com dades de descàrregues de sèries a través d'Internet; i a la Bea, que ha recollit les dades dels videojocs més venuts.

En el cas de les sèries de ficció, hem escollit 10 sèries de producció espanyola i 5 sèries de producció nord-americana: Águila Roja (TVE1), El príncipe (Telecinco), El tiempo entre costuras (Antena 3), Cuéntame cómo pasó (TVE1), Allí abajo (Antena 3), Chiringito de Pepe (Telecinco), Aída (Telecinco), Velvet (Antena 3), La que se avecina (Telecinco), El barco (Antena 3), Game of thrones, The walking dead, Big Bang theory, Homeland i Breaking bad.

Les sèries espanyoles seleccionades són les 10 que han aconseguit una major audiència mitjana en el període 2009-2015 (segons dades de Kantar Media). Això ha significat deixar fora una sèries que encaixava bé amb el projecte per temàtica, però que no havia aconseguit gaire audiència: Con el culo al aire (Antena 3).

Si ens haguéssim limitat a analitzar les sèries més vistes a través de la televisió convencional, tota la nostra mostra hauria estat de sèries espanyoles, donat que les sèries nord-americanes han desaparegut del prime time dels principals canals espanyols. Crèiem, però, que valia la pena introduir algunes sèries americanes que, tot i ser consumides per altres finestres no convencionals (sobretot descàrregues/streaming il·legals), també tenien una important presència en els consums mediàtics de la població espanyola. Així, hem escollit 5 sèries que formen part de les 10 més descarregades del període 2010-2014 (segons dades de The Cocktail Analysis) hem escollit les tres primeres i dues més que responen a una elecció temàtica (Breaking Bad i Homeland).

En el cas dels realities, la mostra inclou el següents programes: La Voz (Telecinco), La Voz Kids (Telecinco), Gran Hermano VIP (Telecinco), Gran Hermano (Telecinco), Curso del 63 (Antena 3), Supervivientes (Telecinco), Masterchef Junior (TVE1), Masterchef (TVE1), Esta casa era una ruina (Antena 3), ¡Más que baile! (Telecinco), Splash! Famosos al agua (Antena 3), Casados a primera vista (Antena 3), Hay una cosa que te quiero decir (Telecinco), Pesadilla en la cocina (La Sexta) i El jefe infiltrado (La Sexta).

Tots els programes escollits estan dins els 20 realities que han aconseguit una major audiència mitjana en el període 2009-2015 (dades de Kantar Media). Això significa que han quedat fora dos realities que per temàtica encaixaven bé amb el projecte, però que havien obtingut poca audiència: Hermano Mayor (Cuatro) i El Secreto (Antena 3). Al mateix temps, també s'ha tingut en compte la temàtica (sempre dins els 20 realities més vistos). D'aquesta manera han quedat fora realities com Top Chef (Antena 3), ¡Mira quin salta! (Telecinco), Acorralados (Telecinco), Adán y Eva (Cuatro) i Tu sí que vales (Telecinco).

La mostra de videojocs inclou: Wii Play (Nintendo), Wii Sports Resort (Nintendo), Mario Kart (Nintendo), New Super Mario Bros. (Nintendo), Wii Fit Plus (Nintendo), Call of Duty: Black Ops II (Treyarch), Grand Theft Auto V (Rockstar), Call of Duty: Ghosts (Infinity Ward), Just Dance 2015 (Ubisoft), FIFA 15 (EA Sports), The Sims 3 (The Sims Studio), Uncharted 3: La traición de Drake (Naughty Dog), Assassin’s Creed 3 (Ubisoft), The Last of Us (Naughty Dog) i Minecraft (Mojang).

S'han escollit 10 videojocs que formen part del “top 3” del rànking dels 10 videojocs més venuts cada any del 2009 al 2014 (segons dades de l'anuari d'Adese). Els altres 5 títols responen a una selecció per criteris temàtics, videojocs que es consideren especialment interessants en relació als temes principals de la recerca (però sense mai sortir del top 10 de vendes).

Actualment estem treballant amb la mostra de personatges famosos. En aquest cas els criteris no poden ser els mateixos que en la resta de casos. En aquest cas escollirem els personatges més presents a les revistes del cor amb més lectors (Pronto, Hola! i Lecturas), així com revistes especialitzades (Rolling Stone, Fotogramas), així com els personatges amb més seguidors al Facebook i Twitter. En aquest cas hem d'agrair la feina de la Cristina Sánchez i la Beatriz Cortés per la seva tas ca de recopilació de dades.

Letizia i Belén Esteban

Encara hem de decidir els personatges, però basant-nos en les dades que ens va fer arribar la Cristina ahir, n'hi ha dos que apareixeran segur: la reina Letizia i Belén Esteban.

O sigui que això promet!

Encara no hi ha cap comentari. Please sign in to comment.