Vés enrere La Clínica Jurídica de la UPF articula un programa d’assistència per a persones refugiades d’Ucraïna a Barcelona

Solidaritat, sensibilitat, justícia social, respecte als drets humans, innovació jurídica i docent, defensa pro bono (gratuïta), voluntariat i aprenentatge-servei són alguns dels valors que es conjuguen en aquesta iniciativa solidària.

01.04.2022

Solidaritat, sensibilitat, justícia social, respecte als drets humans, innovació jurídica i docent, defensa pro bono (gratuïta), voluntariat i aprenentatge-servei són alguns dels valors que es conjuguen dins de la Clínica Jurídica de la UPF, una iniciativa solidària en el marc de la Facultat de Dret que es va posar en marxa el 2018. Ara, acaba d’engegar un programa d’assistència jurídica per a persones refugiades d’Ucraïna a Barcelona.

Equips de juristes voluntaris formats per estudiants i professors de la Facultat, alumni i advocats han articulat un programa especial de suport legal a les persones refugiades que arribin a Barcelona. El programa inclou ajuda en el procediment de sol·licitud del permís de residència especial i el suport legal en la resta de tràmits necessaris per assentar-se a Espanya (empadronament, signatura de contractes d’arrendament, sol·licitud d’ajuts socials, obertura de comptes bancaris…).

La Clínica Jurídica atendrà les peticions via cita prèvia que s’ha de sol·licitar a través del correu electrònic [email protected]. Poden atendre consultes en ucraïnès, català, castellà, anglès, rus, alemany, francès i italià.

D’altra banda, en virtut d’un acord amb l’associació Emergency Home, una ONG que es dedica a buscar allotjament temporal gratuït per a les persones refugiades de la guerra d’Ucraïna, la Clínica Jurídica de la UPF ha redactat els contractes de cessió temporal gratuïta d’habitatges i habitacions per a persones refugiades, en castellà (per a tot Espanya) i en ucraïnès.

A partir del proper dilluns 4 d’abril, un grup de treball format per vuit estudiants, una professora i una advocada voluntària aniran rebent en una adreça de correu electrònic especialment habilitada les dades de les persones refugiades i aniran enviant els contractes fets. Cada estudiant estarà de guàrdia  un dia a la setmana (el 8è estudiant és suplent) i s’ha agafat el compromís de retornar els contractes correctament completats en menys de 24 hores des del moment en què s’hagin rebut les dades.

A més a més, en cas que sorgeixin dubtes, un dia a la setmana els membres de l’equip de treball estaran a disposició de les persones cedents o cessionàries per resoldre’ls. Com que formen part de l’equip estudiants amb domini de diversos idiomes (entre ells, rus i ucraïnès) es podrà donar les explicacions en aquestes llengües.

La Clínica Jurídica, una iniciativa amb impacte acadèmic i social

La Clínica Jurídica de la UPF s’adreça a col·lectius i a persones en situació de vulnerabilitat que, per les seves capacitats econòmiques, no tenen mitjans per aconseguir un assessorament jurídic adequat a la seva situació. Amb el principal objectiu d’aproximar la Facultat de Dret a la societat, està integrada per estudiants, professors, alumni i advocats voluntaris, i té les portes obertes a tothom qui vulgui fer un voluntariat social a la Universitat.

La UPF, inspirada en els països anglosaxons, en els quals van néixer les clíniques jurídiques a principis del segle XX, té un model de clínica jurídica de defensa, és a dir, que té la voluntat d’ajudar els estudiants a entendre com funciona la defensa d’una persona en un context real.

L’impacte de la Clínica Jurídica, segons que afirma el seu director, Maurici Pérez Simeón, professor de Dret Romà i Dret Comparat de la UPF, es pot considerar doble, acadèmic i social: “Des del punt de vista acadèmic, la Clínica Jurídica possibilita a l’estudiant veure el dret en acció, participar en la defensa d’un cas verídic. Des del punt de vista social, permet donar un assessorament jurídic adequat en aquelles persones que, per qualsevol motiu, no hi tenen accés”, remarca.

03. Salut i benestar
10. reducció de les desigualtats