Vés enrere Diàlegs Humanístics UPF organitza una sessió centrada en com es pot ajudar les persones refugiades d’Ucraïna

“Persones refugiades d’Ucraïna a Catalunya: com acollir i ajudar” tindrà lloc el 5 d’abril, de 12.30 a 14.30 hores, a l’auditori del campus de la Ciutadella, en una sessió que serà retransmesa a través de la web de la UPF. L’acte inclourà una taula rodona moderada per Sílvia Cóppulo (UPF-BSM), amb la participació de la consellera Victòria AlsinaGemma Pinyol i Tamara Djermanovic (UPF) i Enric Morist (Creu Roja a Catalunya). Una segona part de la sessió, que es tancarà amb una actuació musical, estarà dedicada a “Projectes en acció”, amb la intervenció de persones des de la fila zero en representació de diverses entitats que juguen un paper actiu a l’hora de donar suport a aquest col·lectiu.

31.03.2022

Després de la sessió extraordinària de Diàlegs Humanístics UPF dedicada a parlar dels orígens del conflicte a Ucraïna celebrada recentment, ja s’ha organitzat una segona sessió, centrada en la part més feble i vulnerable de tot aquest conflicte: les persones refugiades.

Persones refugiades d’Ucraïna a Catalunya: com acollir i ajudar” tindrà lloc el 5 d’abril, de 12.30 a 14.30 hores, a l’auditori del campus de la Ciutadella, en una sessió que serà retransmesa en streaming a través de la web de la UPF, i a la qual és necessari inscriure’s, omplint un formulari, per assistir-hi presencialment.

Amb aquest acte, la UPF vol fer un gest per demostrar el seu compromís amb les persones refugiades, donar suport als qui demanaran acollida des de l’àmbit universitari i crear un espai de trobada i no confrontació.

Amb aquest acte, la UPF vol fer un gest per demostrar el seu compromís amb les persones refugiades, donar suport als qui demanaran acollida des de l’àmbit universitari i crear un espai de trobada i no confrontació entre les comunitats russa i ucraïnesa.

La sessió també té la voluntat de generar més coneixement sobre el tema i sensibilitzar i ajudar a buscar solucions concretes (des dels àmbits educatiu, legal, sòcio-afectiu, jurídic, econòmic, etc), en un tema que se circumscriu de ple en la iniciativa de Benestar Planetari de la Universitat.

L’obertura de l’acte anirà a càrrec d’Oriol Amat, rector de la UPF, i d’Ester Oliveras, vicerectora de Compromís Social i Sostenibilitat de la Universitat, que explicarà què pot oferir la institució en aquests moments als estudiants universitaris que arriben d’Ucraïna i quines altres accions hi ha previstes, informacions que es van recollint a la web especial sobre el conflicte creada per la Universitat.

Taula rodona i intervencions des de la fila zero sobre com acollir i ajudar

Seguidament, tindrà lloc una primera part de la sessió, amb el debat “Persones refugiades d’Ucraïna a Catalunya: acollir i ajudar”, moderat per Sílvia Cóppulo, periodista i directora de l’Observatori de Lideratge de l’Empresa de la UPF-BSM.

La taula rodona comptarà amb la participació de Victòria Alsina, consellera d’Acció Exterior i Govern Obert de la Generalitat de Catalunya; que porta a terme diferents accions en aquest àmbit; Gemma Pinyol, professora investigadora associada del Grup de Recerca Interdisciplinari sobre Immigració (GRITIM-UPF), que donarà el seu punt de vista acadèmic de la crisi de refugiats; Enric Morist Güell, coordinador de la Creu Roja a Catalunya, i Tamara Djermanovic, professora de la Facultat d’Humanitats de la UPF, directora del Seminari d’Estudis Eslaus i coordinadora dels Diàlegs Humanístics.

En una segona part de l’acte, hi haurà la participació de diferents convidats ubicats a la fila zero, per parar de l''”Projectes en acció” d'ajut als refugiats ucraïnesos que en aquests moments tenen lloc a Catalunya. Es tracta de persones al capdavant de diverses entitats i iniciatives que juguen un paper actiu a l’hora d’acollir i ajudar aquest col·lectiu, que explicaran quina tasca estan fent i quina és la millor manera de col·laborar-hi.

Es preveuen les intervencions de Carme Claudín, investigadora sènior associada de CIDOB (Barcelona Center for International Affairs); Montserrat Rovira Jarque, cap del Departament dels Serveis d’Urgències i Emergències Socials de l’Institut Municipal de Serveis Social de l’Ajuntament de Barcelona; Yuri Mihalchenko, artista barcelonès, nascut a Kíev.

Altres veus seran les d’Olena Gvozdeva, directora de l’agència turística Novorira, que ara s’ha convertit en el centre d’ajuda directa per als refugiats desplaçats a Barcelona; Toni Luna, vicerector d’Internacionalització de la UPF; un representant de la Clínica Jurídica de la UPF; Vasyl Davydko, professor associat del Departament d'Economia i Empresa, de nacionalitat ucraïnesa, i Yasmin Córdoba, periodista de TV3-Corporació Catalana Mitjans Audiovisuals, que ha cobert recentment la informació des de la frontera entre Ucraïna i Polònia.

Torn obert de paraula, actuació musical i recollida solidària de material

Al tram final de l’acte hi haurà un torn obert de paraula per als estudiants d’Ucraïna presents a l’auditori, i (si és el cas) també per a persones refugiades que es trobin entre els assistents. La sessió es clourà amb una actuació musical a càrrec del músic ucraïnès Yuri Mykhaylychenko, que dedica la cançó  “Les grues”' als refugiats ucraïnesos.

D’altra banda, el mateix dia de la sessió del diiàleg humanístic extraordinari, el 5 d’abril, el campus de la Ciutadella serà el lloc de recollida solidària de diferents productes d’alimentació, higiene i roba per als refugiats, que es podran lliurar en un punt habilitat al vestíbul de l'edifici Roger de Llúria (durant tot el dia) i en un altre punt a l'entrada de l'auditori (durant el matí i fins que acabi l'acte, cap a les 14.30 hores).

10. reducció de les desigualtats
16. Pau, justícia i institucions sòlides