Vés enrere La investigadora Pura Muñoz-Cánoves rep un ajut del Consell Europeu de Recerca

La investigadora Pura Muñoz-Cánoves rep un ajut del Consell Europeu de Recerca

El Consell Europeu de Recerca destinarà 540 milions d'euros a investigadors sènior que duguin a terme ciència de frontera. Entre els 231 seleccionats s'hi troba Pura Muñoz-Cánoves de la Universitat Pompeu Fabra, que investiga la regeneració i l'envelliment dels teixits.
10.04.2017

Pura Muñoz-Cánoves - UPFEl Consell Europeu de Recerca (European Research Council, ERC) concedirà aquest any un total de 540 milions d'euros a la recerca a Europa a través dels ajuts ERC Advanced Grants, anunciats el divendres passat a la seva web. Entre els 231 investigadors becats s’hi troba Pura Muñoz-Cánoves, cap del grup de Biologia Cel·lular de la UPF.

Seguint l’excel·lència científica com a criteri de selecció, els projectes escollits inclouen tots els camps de recerca, des de la comprensió de la regeneració de les extremitats a nous coneixements sobre com les xarxes socials i empresarials ajuden les empreses a resistir les crisis, passant pel desenvolupament de noves eines de diagnòstic per al clima a la Terra.

El projecte de Muñoz-Cánoves estudiarà la regeneració i l'envelliment dels teixits i s'endinsarà en el paper que juguen les cèl·lules mare quiescents en aquests processos. “L'objectiu d'aquesta proposta és avançar substancialment en el coneixement de les cèl·lules mare i en les causes del seu declivi funcional durant l'envelliment, centrant-nos en el múscul esquelètic. Esperem que aquests avenços ens permetran poder trobar estratègies per combatre o, almenys alentir, l'envelliment, especialment en edat geriàtrica, i perquè aquest sigui més saludable ". Els investigadors estimen una durada de 5 anys per al projecte.

Segons comenta la investigadora, rebre un ajut ERC Advanced Grant “representa un nou i important estímul per seguir treballant en la recerca i intentar fer-ho el millor possible, amb una relativa major tranquil·litat. Sens dubte, aquest impuls econòmic permetrà abordar preguntes científiques importants que seria molt difícil plantejar d'una altra manera. També suposa una bona dosi de responsabilitat i de llibertat per investigar, a parts iguals.” I afegeix, “És una gran satisfacció per a tots els membres del meu grup i un reconeixement al seu esforç, perquè sense la seva implicació i dedicació constant al projecte, no hauríem rebut aquest ajut.”

Pura Muñoz-Cánoves va estudiar Farmàcia a la Universitat de València. Va obtenir el seu doctorat el 1990 a la Universitat Autònoma de Madrid per estudis fets a l'Institut de Recerca Scripps (Estats Units). Va realitzar estades postdoctorals a la Universitat de Califòrnia a San Diego i el 1994 va ingressar a l'Institut de Recerca del Càncer de Barcelona com a investigadora postdoctoral, convertint-se en cap de grup el 1997. En 2002, el seu grup es va traslladar al Centre de Regulació Genòmica de Barcelona (CRG), on es va convertir en científica sènior l’any 2006. A finals de 2008 es va traslladar al Departament de Ciències Experimentals i de la Salut de la UPF després de ser nomenada professora d'investigació ICREA. Recentment guardonada amb els premis Ciutat de Barcelona i Vanguardia de la Ciència, la recerca de Muñoz-Cánoves se centra en els mecanismes que regulen la regeneració del múscul esquelètic i el seu declivi durant l'envelliment i en malalties degeneratives. És membre de l'Organització Europea de Biologia Molecular (EMBO) i col·labora amb el Centre d'Investigacions Cardiovasculars a Madrid (CNIC).

El Consell Europeu de Recerca

L'ERC és un pilar fonamental del programa de la Comissió Europea Horitzó 2020. El seu objectiu és reforçar l'excel·lència, el dinamisme i la creativitat de la recerca europea, per això les seves subvencions estan destinades exclusivament a investigadors que es dediquin a la ciència de frontera.

Les beques de l'ERC brinden als investigadors l'oportunitat de desenvolupar les seves idees més creatives i que tinguin un gran impacte en la ciència, la societat i l'economia. Sota un únic criteri de selecció, l'excel·lència científica, les ERC Advanced Grants es concedeixen a aquells investigadors sènior amb almenys 10 anys d'experiència i poden arribar a sumar els 2,5 milions d'euros.

El passat mes de març, l'ERC va complir 10 anys, durant els quals ha concedit 28 beques a la nostra Universitat. La UPF és la segona institució espanyola amb més beques rebudes, només superada pel Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC), i en la institució líder a Catalunya.