Vés enrere Xavier Serra recull l'acreditació "Maria de Maeztu" atorgada al Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions

El 2 de febrer es va fer el lliurament del major reconeixement institucional a la investigació científica a Espanya per part del Ministeri d'Economia i Competitivitat a través d'un comitè d'avaluació internacional. La quarta acreditació d'excel·lència aconseguida per centres vinculats a la Universitat.

03.02.2016

Ahir, 2 de febrer de 2016, la secretària d'Estat d'R + D + i, Carmen Vela, va lliurar les acreditacions 'Severo Ochoa' i 'María de Maeztu' 2015, el major reconeixement institucional a la investigació científica a Espanya que atorga el Ministeri d'Economia i Competitivitat a través d'un comitè d'avaluació internacional.

El 27 d'octubre es va concedir l’acreditació d'excel·lència 'María de Maeztu' a la unitat d'investigació que conforma el Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DTIC) que dirigeix a la Universitat Pompeu Fabra el professor Xavier Binefa. L'únic departament universitari que ha aconseguit aquesta distinció en aquesta convocatòria i l'únic existent en l'àmbit de les enginyeries. Gràcies a l'acreditació "María de Maeztu" el DTIC comptarà amb un finançament de 500.000 euros anuals en els propers quatre anys.

La ciència de dades, epicentre del progrés científic i tecnològic

La investigació en TIC és l’element central de la revolució que està experimentat la ciència de dades, ja que aporta les metodologies i les tecnologies necessàries per a un gran nombre d'àrees d'investigació i les seves corresponents aplicacions. El DTIC conforma un nombre significatiu de grups de recerca que treballen en l'extracció de coneixement associada a la ciència de dades i aquest reconeixement acredita el seu liderat a nivell estatal.

Xavier Serra, director científic del DTIC i responsable del Grup de Recerca en Tecnologia Musical (MTG), en representació del departament va recollir l'acreditació. Com ha manifestat Serra, "aquesta acreditació comporta dos components essencials, d'una banda és una acreditació pròpiament dita, que reconeix la tasca en investigació del Departament i el seu potencial, i de l'altra, permet enfortir la investigació i millorar el seu impacte amb el finançament que atorga".

I com ha continuat manifestant "dins l'àmbit de les TIC, una part important de la investigació més puntera està centrada en l'extracció de coneixement formal a partir del processament de grans quantitats de dades. És en aquest àmbit de treball tan transversal en el qual desenvoluparem un seguit d'accions de caràcter estratègic ".

Accions que es concreten en una millora de la infraestructura de computació de la universitat, en el finançament de diversos projectes de recerca, alhora que es promou l'ajuda als professors perquè millorin l'impacte de la seva recerca, tant des del punt de vista acadèmic com de transferència tecnològica i rellevància social.

És important que la recerca que es fa a la universitat pública sigui el màxim d'oberta i reproduïble possible, és a dir, que els resultats dels treballs realitzats, incloses les dades generades i el programari desenvolupat, estiguin disponibles i es puguin reutilitzar fàcilment tant per la comunitat investigadora com per a la societat en general.

"Amb el programa estratègic del" María de Maeztu "volem situar el DTIC com un referent nacional i internacional en la recerca relacionada amb la ciència de dades, emfatitzant la seva reproductibilitat", ha afegit Xavier Binefa, director del departament.

La UPF suma quatre acreditacions d'excel·lència científica

Amb aquesta nova acreditació d'excel·lència, són quatre els centres i unitats de recerca de la UPF que han obtingut una de les dues distincions de l'Estat espanyol. En la convocatòria anterior, el Departament de Ciències Experimentals i de la Salut (CEXS) va obtenir una acreditació "Maria de Maeztu". En la convocatòria del 2011, la Barcelona Graduate School of Economics (Barcelona GSE),   i el 2012 Centre de Regulació Genòmica (CRG), centres adscrits i participats per la UPF, van obtenir l'acreditació d'excel·lència "Severo Ochoa". En aquesta convocatòria 2015,  la Barcelona GSE ha renovat la seva acreditació que va recollir la professora Teresa García Milà, directora de la Barcelona GSE.