Vés enrere Nou podcast sobre la representació del col·lectiu LGBTIQA+ en l’audiovisual, amb la participació de la UPF

Aquesta setmana, s’ha estrenat Retrats intermitents, una sèrie de podcats sobre la representació del col·lectiu  LGBTIQA+ al món audiovisual, impulsada per cinc investigadores de la UPF i la Universitat de Salamanca. És una iniciativa sorgida a partir del projecte d’investigació I+D LGBTIQ+Pantalles i finançada per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació mitjançant la Convocatòria Joan Oró d’Ajuts per al Foment de la Cultura Científica a Catalunya.

03.05.2023

A principis d’aquest mes de maig, ha arrencat Retrats intermitents, una sèrie de podcasts que busca generar converses al voltant de la representació queer en l’audiovisual a partir de la combinació de tres perspectives: l’acadèmica, la de la creació audiovisual i la de la cultura pública. En el projecte Retrats intermitents, hi participen quatre membres dels grups de recerca CritiCC i MEDIUM del Departament de Comunicació la UPF, en col·laboració amb una altra investigadora de la Universidad de Salamanca.

Retrats Intermitents és una iniciativa sorgida a partir del projecte d’investigació I+D LGBTIQ+Pantalles i finançada per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació mitjançant la Convocatòria Joan Oró d’Ajuts per al Foment de la Cultura Científica a Catalunya.

En total, aquesta sèrie de podcasts està formada per cinc episodis on es dona peu a reflexionar sobre alguns dels grans temes que marquen les representacions culturals de les identitats i sexualitats fora de norma: la visibilitat, els referents, el patiment, la història i la comunitat. El primer d’ells es va emetre ahir, 2 de maig, i els altres quatre s’emetran cada dimarts al llarg d’aquest mes.

El títol del podcast ret homenatge al documental de Ventura Pons Ocaña, retrat intermitent, un film emblemàtic del cinema queer de finals dels setanta. Els episodis es publicaran a Spotify, IVoox i Apple Podcast, entre d’altres plataformes de streaming, i se’n farà difusió a les xarxes Instagram i Twitter del projecte.

Isabel Villegas, del grup de recerca CritiCC de la UPF i impulsora de Retrats intermitents: “Volíem treure de les portes de la universitat les reflexions sobre la representació del col·lectiu LGBTIQA+ que havien sorgit en recerques que estem fent sobre aquest tema”

Isabel Villegas, investigadora del grup de recerca CRITICC i impulsora de Retrats intermitents, explica els motius de la posada en marxa d’aquesta sèrie de podcasts: “Volíem treure de les portes de la universitat les reflexions sobre la representació del col·lectiu LGBTIQA+ que havien sorgit de recerques que estem fent sobre aquest tema i ens va semblar que el podcast era un format àgil per fer-ho i per facilitar un espai de conversa informal entre persones interessades en el tema des de diferents perspectives: des de la universitat, la indústria, com a espectadors...”.

Els capítols segueixen un format de conversa on conflueixen persones de l’àmbit de la investigació acadèmica i de la indústria audiovisual, juntament amb persones que comparteixen la seva visió com a audiència de les sèries i pel·lícules. Algunes de les participants són Zaida Carmona, guionista i directora (La amiga de mi amiga); Mariona Borrull, crítica de cinema i programadora; Alejandro Gil, director de càsting (Cardo, Selftape); AL-V, artista i comunicador; o Elodie Mellado, coordinadora editorial i programadora de Filmin. També hi prendran part Shaina Joy Machlus, escriptora (La paraula més sexy és sí) i editora (Ricarda Editorial); Març Llinàs, guionista i humorista; Marta Vivet, guionista (Les de l’hoquei); i Beatriz González de Garay, professora i investigadora especialitzada en estudis de gènere i diversitats sexogenèriques a la ficció televisiva. D’altres col·laboradors seran Alberto Berzosa, professor i investigador, autor de llibres com Cine y sexopolítica o Homoherejías; o Santiago Lomas, professor i investigador, autor del llibre Creadores Queer en el cine español del franquismo.

El proper dimecres 24 de maig a les 18 h de la tarda se celebrarà un esdeveniment de presentació del projecte al campus de Poblenou de la Universitat Pompeu Fabra, on hi participaran algunes de les persones que han format part dels episodis del podcast.

El projecte d’investigació I+D LGBTIQ+Pantalles

Retrats intermitents s’emmarca en un projecte d’investigació d’I+D LGBTIQ+Pantalles, amb l’objectiu de determinar les característiques de la representació i recepció de personatges LGBTIQ a les sèries de televisió espanyoles emeses a les plataformes de pagament (SVOD) en el context espanyol. També analitza fins a quin punt aquestes representacions contribueixen a reduir els prejudicis contra aquest col·lectiu entre diferents perfils d’audiència. Així mateix, vol avançar en el disseny d'accions educatives per treballar la sexualitat i el gènere des de mirades transfeministes. El projecte de cinc anys de durada (2029-2024) està finançat pel Ministeri de Ciència i Innovació i compta amb la participació de cinc universitats, entre elles la UPF.

04. Educació de qualitat
05. Igualtat de gènere