Vés enrere La UPF promou l'aprenentatge i l'estudi de la llengua de signes catalana

La UPF promou l'aprenentatge i l'estudi de la llengua de signes catalana

La UPF és l'única universitat que ofereix els graus en Traducció i Interpretació i en Llengües Aplicades amb especialització en LSC. A més, compta amb un grup de recerca en llengua de signes que organitza activitats de difusió, com la jornada de multilingüisme "Donem veu a la llengua de signes catalana", que tindrà lloc el proper 4 de juny a l'auditori Mercè Rodoreda.
20.05.2014

La Universitat Pompeu Fabra contribueix de forma directa a la difusió i a l'aprenentatge de la llengua de signes catalana (LSC). Compleix, d'aquesta manera, una important funció social i esdevé una eina indispensable per tal que el col·lectiu de persones sordes signants catalanes quedi integrat de forma natural en la societat.

La via principal per tal de garantir aquesta integració són els graus en Traducció i Interpretació i en Llengües Aplicades , que ofereixen la llengua de signes catalana entre els idiomes que els estudiants poden escollir per especialitzar-se. La UPF és l'única universitat catalana que ofereix un grau d'aquestes característiques, amb l'LSC al mateix nivell de dedicació i càrrega lectiva que els altres idiomes.

En contacte directe amb el col·lectiu de persones sordes signants

La UPF té una relació constant amb la Federació de Persones Sordes de Catalunya (FESOCA) des del 2003, any en què es va posar en marxa el Postgrau d'Expert en Interpretació de Llengua de Signes, que va tenir una nova edició el 2007. Aquest programa va servir de precedent per al que més endavant seria la culminació de la rellevant relació entre les dues entitats, la incorporació de l'LSC al grau en Traducció i Interpretació l'any 2008 i més tard, el 2009, al grau en Llengües Aplicades.

En aquest marc de col·laboració, els estudiants tenen la possibilitat d'entrar en contacte directe amb la comunitat de persones sordes a través dels programes d'immersió lingüística, que els ofereixen l'opció de conviure amb persones d'aquest col·lectiu durant tres mesos per tal d'adquirir competències lingüístiques, coneixements culturals i habilitats instrumentals per actuar en el context lingüístic propi d'aquesta comunitat. També, a través de les pràctiques curriculars in vivo a museus, conferències, jutjats o, fins i tot, al Parlament de Catalunya, tenen contacte amb l'àmbit professional i es preparen per al seu futur laboral.

Jornada de multilingüisme "Donem veu a la llengua de signes catalana"

El grup de docents també participa en tasques de recerca i difusió de la llengua de signes a través del Laboratori de llengua de signes catalana , i és per aquest motiu que el proper 4 de juny a les 10.00 hores l'auditori Mercè Rodoreda del campus de la Ciutadella acollirà la jornada "Donem veu a la llengua de signes catalana". L'objectiu de la trobada és difondre el coneixement i la importància social de la llengua de signes catalana com a patrimoni lingüístic de Catalunya.

Així mateix, es donaran a conèixer les diverses accions que es porten a terme des de la UPF per fomentar els estudis en aquesta llengua i, d'aquesta manera, contribuir a la millora de qualitat de vida del col·lectiu de persones sordes signants. A més, es realitzaran tallers presencials de comunicació bàsica, dactilologia i comunitat sorda gratuïts per als assistents, per tal d'iniciar-los en l'aprenentatge de la llengua de signes catalana.

Enllaços relacionats: