Vés enrere La UPF i la Direcció General d'Igualtat col·laboraran en l'atenció integral a les persones LGBTI de la comunitat universitària

El conveni ha estat signat per Mònica Figueras, vicerectora per a projectes per al compromís social i la igualtat de la Universitat, i Mireia Mata, directora general d'Igualtat del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya.

14.05.2019

La Universitat Pompeu Fabra i el Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, a través de la Direcció General d’Igualtat, han signat un conveni en virtut del qual ambdues institucions col·laboraran per donar una resposta integral a les persones de la comunitat universitària de la UPF que hagin patit discriminació o violència per raó de la seva orientació sexual, identitat de gènere o expressió de gènere.

El conveni formalitza la cooperació entre ambdues institucions i estableix canals d’informació i coordinació entre elles

El conveni de col·laboració ha estat signat per Mònica Figueras Maz, vicerectora per a projectes per al compromís social i la igualat de la UPF, i Mireia Mata Solsona, directora general d’igualtat del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya.

L’acte ha comptat amb la presència de Tània Verge, directora de la Unitat d’Igualtat de la UPF, i Lluïsa Jiménez i Susana Villacampa, cap de l’Àrea LGBTI i  jurista de la Direcció General d’Igualtat, respectivament.

Mònica Figueras s’ha mostrat molt satisfeta d’aquest acord, que permetrà l’acompanyament i l'ajut de les persones de la comunitat universitària que ho necessitin: “La UPF és la primera universitat de Catalunya que estableix aquesta col·laboració amb la Direcció General d’Igualtat. Amb aquest acord, ampliem el servei que ja està oferint la Universitat amb la possibilitat d’atenció al Servei d’Atenció Integral LGBTI del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies".

Mireia Mata ha assegurat que “és molt just que sigui la UPF la primera universitat amb la qual col·laborem, ja que per la feina que ha fet en aquest àmbit ha de ser un referent en el món universitari català. Aquesta signatura d’avui es pot considerar una fita col·lectiva per al conjunt de les universitats de Catalunya”.

Establir canals de coordinació per ajudar les persones afectades

El conveni, que té una vigència de quatre anys (prorrogables per quatre anys més), té com a objectiu formalitzar la cooperació entre ambdues institucions i establir canals d’informació i coordinació entre elles; facilitar l’acompanyament i l’atenció especialitzada a les persones afectades en situacions de discriminació per orientació sexual o per identitat i expressió de gènere, i establir un circuit de derivació dels casos detectats a la UPF cap al Servei d’Atenció Integral Central de Barcelona (SAI).

En els casos que sorgeixin entre la comunitat universitària o que afectin a qualsevol dels seus membres, la UPF portarà a terme una primera atenció i valoració experta. De la seva banda, la Direcció General d’Igualtat atendrà les persones que li vinguin derivades per part de la Unitat d’Igualtat de la UPF i organitzarà formació per a les persones de la Universitat que ofereixin el servei.

L’acord contempla que ambdues institucions facilitin i participin en espais de reflexió i anàlisi sobre la discriminació per orientació sexual o per identitat i expressió de gènere, i sobre els reptes que presenta la seva eradicació en la nostra societat.

La UPF té un protocol propi per tractar els casos de violència masclista i LGBTIFòbia

La Universitat, per acord del Consell de l’11 d’abril del 2018, va crear un Protocol per prevenir i solucionar conflictes en matèria de violència masclista, homofòbia, bifòbia i transfòbia, a través del qual presta un servei de primera atenció i acollida a les persones que han patit situacions de violència LGBTIfòbica.

En el marc de la lluita contra la LGBTIfòbia, la UPF celebra, entre el 13 i el 24 de maig, la Setmana de la Igualtat, per eradicar aquesta xacra de la Universitat i sensibilitzar a tots els membres de la comunitat universitària. Una de les activitats més destacades serà la celebració, el 20 de maig, de la Jornada sobre la incorporació de la perspectiva LGBTI a les universitats catalanes.