Vés enrere Es clou la Times Higher Education Young Universities Summit

Es clou la Times Higher Education Young Universities Summit

La cimera, sota el títol “How disruptive young innovators challenge the traditional elites”, ha abordat durant tres dies els reptes específics que encaren les universitats més joves.

07.04.2016

El campus de la Ciutadella de la UPF ha acollit del 5 al 7 d'abril la Young Universities Summit, una cimera de joves universitats organitzada per Times Higher Education, que ha comptat amb la participació de ponents procedents d’institucions d’educació superior d’arreu del món.

La trobada ha abordat els reptes específics que encaren les universitats més joves, sota el títol “How disruptive young innovators challenge the traditional elites

L'acte d'obertura va tenir lloc el 6 d'abril al matí a l'auditori del campus de la Ciutadella, amb les intervencions de Jaume Casals, rector de la UPF; Arcadi Navarro, secretari d'Universitats i Recerca de la Generalitat de Catalunya; Luis Herrero, cap de la direcció territorial de Banco Santander a Catalunya, i John Gill, editor de Times Higher Education.

En el marc d'aquesta obertura, en una compareixença davant els mitjans de comunicació, Jaume Casals ha afirmat que "estem molt contents d'acollir aquesta trobada, en què assisteix gent de tot el món, provinents d'universitats semblants a la nostra. És una bona manera de donar-se a conèixer al món, tant pel que fa a la UPF com al sistema universitari català. Per tenir presència al món, a més de fer-ho bé, cal ser coneguts".

Sobre el caràcter de la cimera d'universitats joves, el rector de la UPF va destacar que "es tracta d'una trobada reflexiva, que té un caire terapèutic per a institucions que estem fent un gran esforç. Ens uneixen aspectes relacionats amb el finançament, el fet de ser disruptives, la manera com cal interpretar la lliçó de les universitats més antigues i com hem de col·laborar amb la ciència i la societat".

Vídeo de la cimera publicat a Youtube

> Galeria d'imatges de la cimera

De la seva banda, Arcadi Navarro, s'ha mostrat molt satisfet i orgullós del sistema universitari català, basant-se en una anàlisi que ha fet la Generalitat: "A escala estatal estem al capdavant, i a escala europea, som el tercer país més ben posicionat als rànquings universitaris internacionals, i també els tercers en cobertura d'estudiants matriculats en universitats d'alt nivell. Això denota un sistema de qualitat, equilibrat socialment, que arriba a molta gent. Ho fem cada cop més bé i seguim evolucionant".

En referència al finançament de les universitats catalanes, el secretari d'Universitats i Recerca ha assegurat que es vol millorar: "El nostre sistema de finançament és més curt del que voldríem i del que faria falta. Així que la situació econòmica ho permeti, ens comprometem a millorar el finançament de les universitats catalanes". I ha afegit: "S'ha fet un gran sacrifici per part de tothom. Aquest esforç es pot mantenir un cert temps, però no per sempre; el que ens cal és estabilitat", ha afirmat.

El programa de la Young Universities Summit va arrencar el dimarts, 5 d'abril, amb una recepció que va tenir lloc al Saló de Cent de l'Ajuntament de Barcelona, i en la qual van participar Jaume Casals, rector de la UPF; Phil Baty, editor del THE World University Rankings, i Miquel Àngel Essomba, comissionat d'Educació i Universitats del consistori barceloní.

Representants de 52 universitats joves de 30 països d'arreu del món

El programa ha abordat qüestions estratègiques per al futur de les universitats més joves com les estratègies de captació de finançament, la relació amb els alumni, la importància de la marca i el branding, les relacions internacionals i la política de xarxes, la relació amb el sector productiu, les noves tecnologies aplicades a la docència o la qualitat i l’impacte de la recerca.

En aquest sentit, la cimera ha volgut esdevenir un espai de debat i de reflexió entre els diferents líders del món de l’educació superior, un espai per abordar reptes de futur de manera conjunta, compartint idees i estratègies i posant sobre un escenari global el paper de les institucions universitàries més joves.

La cimera ha inclòs la participació de membres de 52 universitats joves pertanyents a una trentena de països, així com de representants d'institucions i xarxes vinculades a l'ensenyament superior, la ciència i la innovació, com per exemple l'Aliança d'Univesitats del Regne Unit (University Alliance), la Xarxa Tecnològica d'Austràlia (Australian Technnology Network) o el Council for Advancement and Support of Education (CASE), entre d'altres.

La propera edició tindrà lloc del 5 al 7 d'abril del 2017 a la Queensland University of Technology (QUT) de la ciutat australiana de Brisbane.

Rànquing de les 150 millors universitats joves del món

Durant la trobada, Times Higher Education ha fet públic el rànquing de les 150 de les millors universitats del món menors de 50 anys, en el qual la UPF s'ha situat en la 15a. posició en el món, 11.a a Europa i 2a. a Espanya.

La cimera forma part dels actes de celebració del 25è aniversari de la Universitat Pompeu Fabra i compta amb el patrocini del Banc Santander a través de Santander Universidades, que col·labora des de l'any 2000 amb la UPF en el desenvolupament de diferents iniciatives.