Vés enrere La UPF acollirà l’artista Jo Milne en residència per fomentar el diàleg creatiu entre la recerca biomèdica i l’art

Jo Milne, vinculada a EINA, Centre Universitari de Disseny i Art de Barcelona, rebrà una beca de recerca artística per a creadors interessats en l’àmbit de les ciències biomèdiques convocada pel Departament de Medicina i Ciències de la Vida de la UPF en col·laboració amb la Fundació Vila Casas. El 21 de juny, a la tarda, al PRBB, tindrà lloc l’acte de nomenament de Jo Milne com a artista en residència, que inclourà una conferència de Mónica Bello, comissària i directora d'Arts al CERN de Ginebra.

07.06.2022

L’artista Jo Milne rebrà una beca de recerca artística per a creadors interessats en l’àmbit de les ciències biomèdiques convocada pel Departament de Medicina i Ciències de la Vida de la UPF (MELIS-UPF), en col·laboració amb la Fundació Vila Casas.

L’ajut finançarà l’estada temporal de l’artista a les instal·lacions de la Universitat al Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona (PRBB), per tal d’intercanviar experiències amb els investigadors i buscar sinergies i punts de trobada entre l’art i la ciència. L’estada serà durant l’any 2022, i tindrà una durada mínima de tres mesos.

Jaume Bertranpetit: "La Jo Milne té un llenguatge artístic que és proper al món de la imatge de la biologia molecular, i per tant els científics ens hi sentirem propers”

El jurat va considerar l’interès artístic i la transversalitat de la proposta i les sinergies que poden establir-se amb els científics, i va seleccionar per unanimitat l’artista Jo Milne. Per part de la UPF el jurat va estar format per Manel Jiménez, vicerector de Transformació Educativa, Cultura i Comunicació; Jaume Bertranpetit, catedràtic del MELIS i president de la comissió de selecció, i Jaume Badia, anterior gerent de la UPF. Per part de la Fundació Vila Casas el van formar Àlex Susanna, director d’Art; Natàlia Chocarro, assessora d’Art de Presidència, i Mercè Vila Rigat, coordinadora d’exposicions.

The weft of invisible friends (conjunt de cinc pintures que mostren l'estructura d'un virus)

El dimarts 21 de juny a les 19.00 hores se celebrarà l’acte de nomenament de Jo Milne com a artista en residència al Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona (PRBB). Inclourà la conferència “Arte y Ciencia en el CERN: creatividad a través de la cultura” a càrrec de Mónica Bello, comissària i directora d'Arts al CERN, a Ginebra.

Per Jaume Bertranpetit, catedràtic de Biologia Evolutiva a la UPF i promotor del projecte, “Tant la ciència com l’art són producte de la creativitat humana. Cal  que es mirin, que es parlin, que intentin ajudar-se l’una a l’altre per fer créixer la creativitat. La Jo Milne té un llenguatge artístic que és proper al món de la imatge de la biologia molecular, i per tant els científics ens hi sentirem propers”.

Manel Jiménez, vicerector de Transformació Educativa, Cultura i Comunicació, destaca que “la iniciativa s’inscriu dintre de les línies estratègiques del Programa de Cultura de la UPF, que tracta de promoure la creació artística com a element coadjuvant a les diferents fórmules de divulgació de la ciència, però també com a pràctica investigadora per se, atès el seu caràcter exploratori i orientat a la recerca de nous llenguatges, d’altres formes narratives o d’innovadores maneres de connectar amb la societat””.

“Poques mirades com la de Jo Milne per endinsar-se en els secrets de la vida més primigènia i les seves mutacions, per crear metodologies a fi de visibilitzar l’invisible, per explorar les interconnexions entre art i recerca científica. De fet, hi ha pocs artistes com Jo Milne que concebin i practiquin l’art com un procés d’investigació alhora plàstic i científic inexhaurible”, afirma Àlex Susanna, director d’art de la Fundació Vila Casas.

Una artista que crea cosmos i sistemes complexos

Una de les peces de la sèrie Shapeshifter (mutant de forma)

Jo Milne és nascuda a Edimburg, Escòcia, i des de 1993 viu i treballa a Barcelona. És doctora en Belles Arts per la Universitat de Barcelona, màster en Gravat pel London Institute i màster en Belles Arts per la Universitat d'Edimburg i l'Edinburgh College of Art. Actualment compagina la seva pràctica artística amb la seva tasca com a investigadora i professora a EINA (Centre Universitari de Disseny i Art de Barcelona).

Les línies, els cercles, les esferes o els punts són elements constants en els seus treballs, que remeten al món de les matemàtiques, la ciència o la tecnologia. Peces en constant mutació, xarxes que s’estenen a través del llenç i creen un cosmos en què les seqüències i repeticions són les protagonistes. Les seves obres, que s’exhibeixen tant en col·leccions nacionals com internacionals, manifesten sistemes complexos, estructures aparentment caòtiques en què l’espectador pot endinsar-se per contemplar tot allò que li és intangible.

Aquesta iniciativa és fruit d’un acord que es va signar al 2020 entre la UPF i la Fundació Vila Casas per impulsar l’art contemporani i la creació artística dins la Universitat. Forma part del Programa de Cultura UPF, mitjançant el qual la Universitat vol contribuir al canvi social també a través de la cultura, entenent que, de la seva activitat natural com a centre de coneixement, emanen nombroses iniciatives que depassen l’entorn acadèmic i que proposen mecanismes de millora de l’entorn.

Notícia publicada per:

Oficina de Comunicació