Vés enrere La música com a instrument per a la detecció precoç de la dislèxia en infants

La música com a instrument per a la detecció precoç de la dislèxia en infants

La línia de recerca en què treballa Maria Rauschenberger, investigadora de doctorat del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions i que ha guanyat un premi Google Doctoral Consortium Scholarship en el congrés Web for All celebrat a Montreal (Canadà),  de l’11 al 13 d’abril.

21.04.2016

Per primera vegada, la música es torna un instrument crucial en la detecció de la dislèxia. Aquesta és la línia de recerca en que treballa Maria Rauschenberger, investigadora de doctorat del Grup de Recerca en Web (WRG) del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DTIC) de la UPF, amb què ha guanyat un premi Google Doctoral Consortium Scholarship,  que va ser lliurat en el decurs del 13è. congrés Web for All (W4A) que es va celebrar a Montreal (Canadà) de l’11 al 13 d’abril.

L’objectiu de la recerca que està duent a terme Maria Rauschenberger consisteix en demostrar que una activitat lúdica com ara la música pot servir per detectar infants amb dislèxia. La recercadora ha dissenyat una aplicació web anomenada DysMusic amb la qual té previst identificar un 10% de dislèxia entre la població infantil amb edats compreses entre els 3 i els 6 anys,  encara no diagnosticats.

Fracàs escolar i frustració vital s’associen a un problema de dislèxia,  sovint no identificat

La dislèxia és un trastorn de l’aprenentatge i de base neurològica que dificulta la capacitat de llegir i escriure per la qual cosa la detecció primerenca d’aquest trastorn és molt important per evitar el fracàs escolar i el sofriment en la vida infantil. La detecció precoç d’aquest trastorn permet desenvolupar estratègies per tal que nens i nenes millorin en la seva comprensió lectora i,  sobretot, en l’enfortiment de la confiança en sí mateixos.

Rauschenberger, en una primera fase de la seva recerca, té previst identificar els atributs musicals dels quals se servirà per distingir entre grups amb i sense dislèxia,  per després emprar-ho en el disseny de la seva aplicació web musical, un joc basat en el fet que les persones amb dislèxia tenen mala memòria a curt termini. Així doncs, un dels experiments previstos en el seu estudi consistirà en preguntar als infants quin ha estat el so que han escoltat primer, d’entre un conjunt distint de fragments musicals.

Metodologia multilingüística de Dytective combinada amb la música

En una segona fase, la investigadora adaptarà algorismes de la metodologia multilingüística de Dytective a DysMusic. Rauschenberger ha estat treballant amb la versió en alemany de Dytective, una eina per diagnosticar dislèxia recentment desenvolupada per l’equip de la investigadora Luz Rello, doctora per la UPF, impulsora de Change Dyslexia i ara codirectora de la tesi de Rauschenberger conjuntament amb Ricardo Baeza-Yates, director del WRG.

Segons ha manifestat Rauschenberger “el següent pas de la meva recerca serà dissenyar l’arquitectura del joc lingüístic DysMusic que combinarà el llenguatge i el contingut musical,  i que es concretarà en un conjunt d’experiments a través dels quals es podrà descobrir si hi ha algun indicador que pugui portar a una futura diferenciació de poblacions".

Treball de referència:

Maria Rauschenberger (2016), “DysMusic: Detecting Dyslexia by Web-based Games with Music Elements”, Doctoral Consortium, W4A, 16 d’abril, Montreal (Canadà).