Vés enrere La comunicació pública sobre la salut mental centra l’Informe Quiral

La comunicació pública sobre la salut mental centra l’Informe Quiral

Aquest dimecres es presentaran els resultats de l'Informe Quiral 2016, que mostra com l'estigmatització de les malalties mentals segueix estant present en els mitjans de comunicació i reforça els estereotips socials. La malaltia mental que ha tingut una cobertura mediàtica major i més consultes a Google en l'últim any és la depressió.

12.06.2017

Informe Quiral 2016El proper dimecres 14 de juny a les 19.00 h es presenta l'Informe Quiral 2016: “La comunicació pública sobre la salut mental” a la Sala de Conferències del Campus Poblenou de la Universitat Pompeu Fabra (Carrer Roc Boronat 138, Barcelona). La inscripció a l'esdeveniment és gratuïta però, per qüestions d'aforament, cal confirmar assistència trucant al 934817980 o enviant un correu electrònic a [email protected]

L’estudi conclou que, tot i que els mitjans de comunicació estan fent un esforç per millorar el tractament periodístic de les persones que pateixen malaltia mental, encara reprodueixen molts elements d'estigmatització. L'Informe insisteix en la necessitat de reconèixer quins són aquests elements i evitar-los, ja que la seva constant presència reforça la persistència d'estereotips com ara la perillositat, la debilitat o la impredictibilitat. Estereotips que l'imaginari social atribueix, de manera inconscient i injustificada, a la totalitat del col·lectiu que pateix malalties mentals.

L'Informe analitza també els temes relacionats amb la salut mental que més apareixen en els mitjans. En el 2016, la depressió ha estat, amb diferència, la malaltia mental amb més cobertura mediàtica. Paral·lelament, també és la que més consultes genera a Google, el que mostra la relació estreta entre el que apareix en els mitjans i allò que més preocupa a una població determinada en un moment determinat. A més, els mitjans han fet ressò dels riscos inherents als canvis assistencials deguts a la crisi econòmica, i han alertat sobre la necessitat d'intervenir en l'adolescència, ja que es tracta de l'etapa clau per a la prevenció i la detecció precoç d'aquestes malalties.

Els resultats emfatitzen també la necessitat d'oferir informació sobre salut mental de manera regular i no només quan es produeixen esdeveniments d'estricta actualitat com noves troballes científics o declaracions de personatges públics. També es proposa contextualitzar l'esdeveniment que ha suscitat la notícia amb informació sobre la malaltia mental en qüestió per tal de donar visibilitat al col·lectiu.

Mental Health - CC0 Public DomainL'Informe Quiral l'elabora anualment el Centre d'Estudis de Ciència, Comunicació i Societat de la Universitat Pompeu Fabra (CCS-UPF), en col·laboració amb la Fundació Vila Casas. Aquest any Gema Revuelta, directora del CCS-UPF, presentarà els principals resultats de l'Informe. La taula estarà presidida per David Comas, director del Departament de Ciències Experimentals i de la Salut de la UPF, Miquel Viladrell, patró de la Fundació Vila Casas, i Antoni Vila Casas, president de la Fundació.

Què? Presentació de l'Informe Quiral 2016: La comunicació pública sobre la salut mental

Quan? Dimecres, 14 de juny, de 19.00 h a 20.00 h (amb petit refrigeri després de la sessió)

On? Sala de Conferències del Campus Poblenou de la Universitat Pompeu Fabra (Carrer Roc Boronat 138, Barcelona)

Entrada lliure prèvia inscripció enviant un correu a [email protected] o trucant al 934817980