Vés enrere Identificar precoçment la dislèxia a través dels jocs

Identificar precoçment la dislèxia a través dels jocs

És la idea “Playful and Early Screening with Dyslexia while playing a Games”, per la qual Maria Rauschenberger va rebre el 9 de novembre a Berlín el German Reading Award. Una recerca en què presenta un mètode de detecció precoç de la dislèxia mitjançant indicadors independents del llenguatge, és a dir, a través del joc.

17.11.2017

Com cada any, la Fundació Lesen i la Fundació Commerzbank-Stiftung convoquen el premi German Reading Award que distingeix aquelles idees que aporten un efecte més beneficiós per a la promoció de la lectura, ja sigui pel seu enfocament, compromís o efecte.

El German Reading Award s’ha atorgat deu distincions a deu projectes repartides entre les quatre categories del premi: idees pel demà, compromís individual, compromís comunitari i suport per a la lectura a les escoles.

D’esquerra a dreta: Florian Langenscheidt (Laudator & editor i escriptor), Professora Birgit Mandel (University Hildesheim), Maria Rauschenberger (Universitat Pompeu Fabra), Astrid Kießling-Taşkin (Commerzbank-Stiftung). c) Stiftung Lesen / BILDSCHÖN.

El passat 9 de novembre, al Humboldt Carré de Berlín (Alemanya), es va celebrar l’acte de lliurament dels premis, un dels quals va ser per a Maria Rauschenberger, candidata a doctora per la UPF que treballa en el grup de recerca en Web Science and Social Computing en el Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DTIC) de la UPF. Va ser distingida per un estudi pilot que forma part de la seva tesi doctoral i que versa sobre la identificació precoç de la dislèxia en infants a través dels jocs de pantalla: “Playful and Early Screening with Dyslexia while playing a Games”, per a la qual cosa la investigadora proposa un mètode totalment nou i que és independent del llenguatge.

Els directors de la tesi doctoral de Maria Rauschenberger són els professors Ricardo Baeza-Yates, membre del Grup de Recerca Web Science and Social Computing i Luz Rello, experta en dislèxia i doctora per la Universitat Pompeu Fabra,  que  actualment treballa a la Universitat Carnegie Mellon i que és fundadora de l’organització Change Dyslexia.

La dislèxia és un trastorn de l’aprenentatge i de base neurològica que dificulta la capacitat de llegir i escriure. La detecció primerenca d’aquest trastorn és molt important per evitar el fracàs escolar i el sofriment en la vida infantil. “Efectivament, la detecció precoç d’aquest trastorn permet desenvolupar estratègies per tal que nens i nenes millorin en la seva comprensió lectora i,  sobretot, en l’enfortiment de la confiança en sí mateixos”, com ha comentat Rauschenberger.

Actualment aquesta investigadora està treballant en la millora de l’aplicació, “així com també en un estudi a gran escala per confirmar els resultats de l’estudi pilot, per la qual cosa qui estigui interessat en aquest projecte pot participar jugant a aquest joc des de casa. Ho poden fer infants amb o sense dislèxia,  d’edats compreses entre els 8 i els 12 anys, enviant un correu per aconseguir una invitació a l’adreça [email protected]”, ha afegit la investigadora principal del projecte.

Per a més informació dels projectes que Maria Rauschenberger  està duent a terme, consulteu:

www.mariarauschenberger.com/projects