Vés enrere El programa CaixaResearch dona suport a projectes de recerca biomèdica d’excel·lència a la UPF

La convocatòria premia iniciatives d’investigació bàsica, clínica o translacional de gran excel·lència i impacte davant de reptes de salut. A la UPF els projectes se centren en l’obesitat i la immunoteràpia pel càncer.
20.09.2022

La convocatòria CaixaResearch d’Investigació en Salut 2022 ha seleccionat 33 nous projectes biomèdics i de salut prometedors en centres d’investigació i universitats d’Espanya i Portugal. Grups de recerca del Departament de Medicina i Ciències de la Vida de la UPF (MELIS-UPF) participen a dos dels projectes seleccionats.

D’una banda, Rafael Maldonado, cap del Laboratori de Neurofarmacologia-NeuroPhar lidera un projecte de recerca sobre el paper de la microbiota intestinal en l’obesitat. El duran a terme en consorci amb Raül Andero Galí, investigador ICREA Institut de Neurociències, de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), i José-Manuel Fernández-Real, de l’Institut d'Investigació Biomèdica de Girona, Universitat de Girona.

D’altra banda, Ana Janic, cap del grup de recerca en Biologia del Càncer, participarà a una iniciativa amb l’objectiu de potenciar l’èxit de les immunoteràpies del càncer. Aquesta està liderada per Fran Supek, investigador de l’Institut de Recerca Biomèdica de Barcelona (IRB Barcelona).

La convocatòria, a la qual aquest any s’havien presentat 546 propostes, té com a objectiu identificar i impulsar les iniciatives de gran excel·lència científica i de més valor potencial i impacte social, en recerca tant bàsica com clínica, translacional i d’innovació. En concret, totes estan dirigides a l’abordatge d’àmbits que suposen un repte en salut, com ara les malalties infeccioses, les neurociències, l’oncologia, i les malalties cardiovasculars i metabòliques relacionades. Diverses de les iniciatives premiades desenvoluparan tecnologies biomèdiques que permetran abordar alguns d’aquests reptes en salut.

D’aquesta manera, la Fundació ”la Caixa” reafirma el seu suport a projectes d’excel·lència que poden impactar de manera positiva en la salut dels ciutadans. Amb aquesta finalitat, l’entitat dota amb un total de 23,1 milions d’euros aquests projectes —20 dels quals són espanyols, i 13, portuguesos—, que s’hauran de desenvolupar durant els tres anys vinents.

La microbiota intestinal influeix en la pèrdua de control de la ingesta en l’obesitat?

Actualment, 4 de cada 10 persones al planeta presenten sobrepès o obesitat, dues malalties la incidència de les quals va augmentant, sobretot, als països desenvolupats, on estan assolint nivells alarmants i suposen un greu problema de salut pública.

Aquestes patologies metabòliques s’acostumen a associar sovint a alteracions complexes que acaben comportant una pèrdua de control de comportament que fomenta l’augment de pes. Per això, en aquest projecte, els investigadors estudiaran quins factors ambientals impacten en la funció cerebral i condueixen a la pèrdua del control de la gana. En concret, se centraran en mecanismes epigenètics mediats per la microbiota intestinal.

Els resultats d’aquest projecte proporcionaran un coneixement més gran sobre aquestes malalties i el paper que hi té el comportament, identificaran nous biomarcadors que indicaran quines persones tenen més risc de perdre el control de la gana i aplanaran el camí per desenvolupar noves teràpies de tractament de l’obesitat i el sobrepès, com també dels trastorns de l’alimentació.

Una nova aproximació per potenciar l’èxit de les immunoteràpies del càncer

Tot i que la immunoteràpia ha suposat una autèntica revolució dels tractaments del càncer, només 2 de cada 10 pacients se’n beneficien. I continua sent un repte total identificar aquests pacients abans d’iniciar l’administració del tractament

En dona una pista el nombre de mutacions, que pot assenyalar si un determinat tumor és tractable amb immunoteràpia o no. Això suggereix que les proteïnes mutades poden ser detectades pel sistema immunitari. També se sap que les cèl·lules humanes tenen un mecanisme de vigilància que els permet silenciar l’expressió de proteïnes mutades.

En aquest projecte, els investigadors parteixen de la hipòtesi que, si apaguen aquest mecanisme de vigilància en les cèl·lules canceroses, es podrien activar moltes mutacions, cosa que, al seu torn, produiria més proteïnes mutades, les quals farien que el tumor fos visible per al sistema immunitari i tractable amb immunoteràpia.

Utilitzant models animals de càncer de pulmó i limfoma, intentaran provar aquesta hipòtesi. El seu objectiu és aplanar el camí per a futurs estudis que investiguin l’administració de fàrmacs inhibidors d’aquest mecanisme amb la finalitat de millorar la perspectiva de les immunoteràpies.

03. Salut i benestar

Notícia publicada per: