Vés enrere Com canviarà la intel·ligència artificial la música que escoltem?

Com canviarà la intel·ligència artificial la música que escoltem?

El Music Technology Group del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions de la UPF engega el projecte "Reptes i Oportunitats en la tecnologia musical", amb la intenció de reflexionar sobre com les tecnologies que despunten avui influiran en la música dels anys vinents.
06.09.2022

Moltes de les accions quotidianes que fem avui passen per dispositius que fan servir algoritmes d’intel·ligència artificial (IA). Cedim cada cop més espai a la tecnologia perquè ens fa la vida més senzilla i pràctica. Quan escoltem música, però, potser no som tan conscients de com la IA ja s’ocupa de bona part de la producció i creació de les cançons, ni de la tecnologia que hi ha darrere dels programaris per aprendre a tocar un instrument o dels recomanadors que ens seleccionen la música que més ens agrada a Spotify.

D’aquí a uns anys, quina relació tindrem amb els dispositius i aplicacions amb els que consumim música? Com sabrem si la cançó que escoltem ha estat creada per un compositor humà o una màquina? De qui serà l'autoria d'una peça creada amb IA? Com controlarem la privacitat de les dades personals en els recomanadors musicals? Com ens ajudarà la tecnologia a arxivar el contingut musical perquè sigui accessible en les pròximes dècades?

Encara no existeix una fotografia clara del que comportaran aquests canvis en el futur, ni com impactaran en la societat

El Music Technology Group (MTG) del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DTIC) de la UPF ha engegat el projecte anomenat: "Reptes i Oportunitats en la tecnologia musical", amb la intenció de reflexionar sobre com les tecnologies que despunten avui influiran en la música dels anys vinents. Els processos de creació, difusió, aprenentatge i escolta de la música s'estan transformant a ritmes accelerats amb la intel·ligència artificial, i ho faran encara més amb el 5G, el blockchain o el metaverse. Però encara no existeix una fotografia clara del que comportaran aquests canvis en el futur, ni com impactaran en la societat.

Cultura musical crítica vers la tecnologia

"El projecte proposa un debat obert per conèixer l'opinió, necessitats i preocupacions d'experts musicals i consumidors finals. Es cridarà a la participació a professionals de la indústria musical, creadors, oients, estudiants de música, arxivistes i persones desenvolupadores de tecnologies musicals", explica Xavier Serra, director de l'MTG.

La primera fase –durant els mesos de setembre i octubre d'enguany– consistirà en una recollida de veus a través d'entrevistes i grups de treball en línia. En una segona fase, es convocarà un taller de debat –cap al novembre–, amb xerrades i taules de discussió, per posar en comú els resultats de les entrevistes amb més veus. A finals d'any, s'elaborarà un document públic que serveixi per orientar el sector musical a avançar amb tecnologies més justes i transparents.

El projecte aspira a ser un referent per a la ciutadania, de manera que serveixi per tenir una mirada crítica respecte als aspectes més controvertits de la tecnologia aplicats a la música

A més a més, tal com assegura Serra, "el projecte no vol quedar-se únicament en l'àmbit acadèmic, sinó que aspira a ser un referent per a la ciutadania, de manera que serveixi per tenir una mirada crítica respecte als aspectes més controvertits de la tecnologia aplicats a la música".

Més de 25 anys investigant l'impacte en la societat

El Grup de Tecnologia Musical (MTG) de la Universitat Pompeu Fabra realitza des de 1994 projectes de recerca que busquen copsar l'impacte de la tecnologia en la societat. Té una gran influència en la comunitat científica internacional i en el desenvolupament futur de la IA. Actualment, compta amb 50 experts dedicats a les tecnologies aplicades a la creació, el consum, l'educació i la conservació musical. El Reactable (instrument digital interactiu), el Vocaloid (sintetitzador de veu per cantar) o el Freesound (plataforma d'intercanvi de so) són alguns dels seus projectes més emblemàtics.

El projecte "Reptes i Oportunitats en la tecnologia musical" compta també amb el suport de la iniciativa MusicAIRE (finançada per la Unió Europea en el marc del programa Music Moves Europe) i l'Ajuntament de Barcelona.

09. Indústria, innovació i infraestructures

Per a més informació