Vés enrere Eines educatives per a integrar la recerca responsable, oberta i amb valor social

Els integrants del projecte, publiquen un article a la revista Forensic Sciences Research sobre els resultats de l'avaluació de les proves pilot internacionals, que es van realitzar en 19 universitats de tot el món i van recollir dades de 555 participants.
22.11.2021

Investigadores de la UPF publiquen un article sobre els resultats de l'avaluació dels cursos implementats durant el projecte Higher Education Institutions and Responsible Research and Innovation (HEIRRI). La recerca i la innovació responsables, o RRI, cerca una ciència més oberta, reduir la bretxa existent entre l'àmbit científic i la societat, i aconseguir una ciència més inclusiva, transparent i col·laborativa.

El projecte europeu HEIRRI, coordinat per Gema Revuelta, directora del Centre d'Estudis de Ciència, Comunicació i Societat de la UPF (CCS-UPF), va néixer per a dotar als investigadors d'habilitats per a reconèixer i aplicar els valors de la RRI. “HEIRRI va tenir com a objectiu crear eines educatives per a integrar la RRI en els diferents nivells d'educació, inclosos els investigadors en exercici, però també els estudiants de doctorat, postgrau i pregrau, els qui després aprendran a pensar, anticipar i observar les seves carreres futures a través del prisma de la RRI”, detalla Gema Revuelta.

HEIRRI va tenir com a objectiu crear eines educatives per a integrar la RRI en els diferents nivells d'educació, inclosos els investigadors en exercici, però també els estudiants de doctorat, postgrau i pregrau, els qui després aprendran a pensar, anticipar i observar les seves carreres futures a través del prisma de la RRI.

L'equip va desenvolupar deu programes de formació en RRI per a diferents nivells educatius d'institucions d'educació superior, inclosa una escola d'estiu i un curs en línia obert massiu (MOOC). Els materials de HEIRRI són adequats per a una varietat de disciplines diferents, i es poden adaptar per a contextos específics, estan disponibles en accés obert a la plataforma RRI Tools. Els programes es basen principalment en la metodologia d'aprenentatge basat en problemes (ABP), en escenaris de futur multidisciplinaris, amb un fort enfocament en la reflexió i el diàleg, amb el suport de vídeos, dinàmiques participatives i jocs de cartes.

Ara, els integrants del projecte, publiquen un article a la revista Forensic Sciences Research sobre els resultats de l'avaluació de les proves pilot internacionals, que es van realitzar en 19 universitats de tot el món i van recollir dades de 555 participants. A través d'enquestes, van avaluar les actituds i percepcions dels participants. “La satisfacció amb els programes va ser alta, tant per part dels participants com dels formadors. Van considerar apropiat el disseny dels cursos i van manifestar que podien relacionar el contingut del curs amb el seu treball i que apreciaven els nous i diferents punts de vista que els brindaven”, explica Mar Carrió, líder del Grup de Recerca Educativa en Ciències de la Salut (GRECS), qui també va participar en el projecte HEIRRI.

La satisfacció amb els programes va ser alta, tant per part dels participants com dels formadors. Van considerar apropiat el disseny dels cursos i van manifestar que podien relacionar el contingut del curs amb el seu treball i que apreciaven els nous i diferents punts de vista que els brindaven.

Els comentaris dels participants es van utilitzar per a identificar les àrees que necessitaven millores. Els principals suggeriments van ser: necessitat de més exemples del món real, així com un augment dels exemples de diferents camps de recerca; falta de temps per a una discussió més detallada dels materials; i més flexibilitat en la programació i execució del programa. Totes elles es van aplicar en les versions finals dels programes de formació.

L'estudi mostra que els programes de formació de HEIRRI són veritables recursos viables i interactius en la formació de la RRI. “Constitueixen una caixa d'eines d'activitats atractives que es poden utilitzar de manera flexible perquè les universitats i altres institucions de formació superior puguin formar en els valors de la recerca responsable, inclusiva, oberta i amb valor social”, conclou Gema Revuelta.

Sobre el projecte HEIRRI

La resta de participants del projecte van ser la Universitat d’Aarhus (Dinamarca), la Universitat de Bergen (Noruega), la Universitat de Split  (Croàcia), l'Institut d'Estudis Avançats (Àustria), la Fundació Bancària “la Caixa” (Barcelona), l'empresa Innovatec (Madrid), la xarxa europea de museus i centres de ciència Ecsite, i l'Associació Catalana d'Universitats Públiques (ACUP, que presideix GUNi, la Xarxa Global d'Universitats per a la Innovació, amb 208 universitats de 78 països).

Article de referència:

Ružica Tokalić, Ivan Buljan, Niels Mejlgaard, Mar Carrió, Alexander Lang, Gema Revuelta, Ana Marušić & HEIRRI Consortium (2021) Responsible research and innovation training programs: implementation and evaluation of the HEIRRI project, Forensic Sciences Research, DOI: 10.1080/20961790.2021.1970319.

04. Educació de qualitat
05. Igualtat de gènere