Vés enrere La Setena Jornada de la Càtedra Pompeu Fabra versa sobre la relació entre el model de llengua i l’ensenyament

Els dies 4 i 5 de novembre es durà a terme una nova edició de la jornada amb una sèrie de ponències que giraran al voltant de l’aplicació de la llengua catalana als diferents nivells d’ensenyament.

03.11.2021

La Jornada de la Càtedra Pompeu Fabra dedica la seva setena edició al tema “Model de llengua, variació, ensenyament i realitat”. Aquesta jornada científica, organitzada per la Càtedra Pompeu Fabra de la UPF en col·laboració amb l’Institut d’Estudis Catalans (IEC), té per objectiu difondre i promoure la llengua catalana i l’obra de Pompeu Fabra.

La jornada s’inaugurarà el 4 de novembre a la seu de l’IEC amb la participació d’Oriol Amat, rector de la UPF, M. Teresa Cabré, directora de la Càtedra Pompeu Fabra i presidenta de l’IEC, i F. Xavier Vila, secretari de Política Lingüística de la Generalitat de Catalunya. La conferència inaugural anirà a càrrec de Miquel Àngel Pradilla, catedràtic de Sociolingüística de la URV, i porta per títol “L’estandardització de la llengua catalana: la modelització de la varietat formal a l’ensenyament”.

El divendres 5 de novembre l’activitat es traslladarà al campus de la Ciutadella de la UPF on es faran diverses conferències que repassaran l’ensenyament de la llengua als diferents nivells d’ensenyament: “Model de llengua i immersió: dificultats i possibilitats”, a càrrec de Cinta Gonzàlez, mestra de l’escola Les Pinediques de Taradell; “Consciència lingüística sostenible a l’ensenyament secundari: sincronia en l’atenció de la integritat i la vitalitat de la llengua catalana, a càrrec de Puri Pinto, professora de llengua i literatura catalanes a l’ensenyament secundari; i “Ús i qualitat de la llengua catalana a les universitats”, a càrrec de Jordi Matas, catedràtic de Ciència Política i vicerector de Relacions Institucionals, Comunicació i Política Lingüística de la UB.

Aquest any s’han previst dues modalitats d’assistència a la jornada, presencial i virtual. L’assistència és gratuïta i oberta a tothom, però cal inscriure-s’hi prèviament.

Amb quin model de llengua cal vehicular l’ensenyament?

Els mestres i professors que ensenyen la llengua catalana en els diferents nivells d’ensenyament es troben sovint amb inseguretats sobre la llengua que han d’ensenyar. Les raons són diverses: pot ser perquè no dominen prou el model normatiu o perquè no acaben de controlar les modificacions recents de la normativa gramatical; d’altra banda, també pot ser perquè el model normatiu que havien après els queda una mica limitat quan es comuniquen oralment a l’aula o volen utilitzar un discurs més acostat a la parla espontània que sigui capaç de provocar una reacció dels estudiants.

Però no ho tenen fàcil si el que voldrien és trobar una resposta precisa i nítida que els resolgués el dubte, perquè quan consulten la gramàtica normativa poden arribar a la conclusió que en lloc de blanc o negre se’ls respon gris, o en lloc d’una solució o una altra se’ls diu que depèn.

Al costat dels ensenyants de llengua catalana, els professors de les matèries que no siguin les altres llengües (castellà o llengües estrangeres) també poden arribar a situacions de “col·lapse” si es fan preguntes sobre si l’ús de la parla espontània més acostada al dialecte de cadascú i identificada com la varietat pròpia de la seva vida quotidiana és prou adequada per vehicular els continguts de l’escola. Els ho han explicat això quan s’han tret el certificat de català? Segurament els han ensenyat el model estàndard de la llengua, però quin estàndard si l’han estudiat en un o altre territori de l’àmbit lingüístic? Qui els pots resoldre la qüestió de què cal fer servir i què cal bandejar?

La Setena Jornada de la Càtedra Pompeu Fabra vol posar èmfasi en els models lingüístics tenint en compte que les llengües són un conjunt de possibilitats i que és la selecció que cada parlant pot fer segons les circumstàncies en què ha d’expressar-se allò que determina la bondat del discurs. Llengua i varietats geolectals, llengua i varietats socials o llengua i varietats funcionals: un mosaic de possibilitats que els docents han de materialitzar en les opcions que prenen, o que poden prendre, a l’escola, que no és ni el carrer ni el bar, sinó un dels àmbits en els quals els membres d’una comunitat adquireixen els coneixements necessaris i suficients per esdevenir ciutadans cultes.

Quin model de llengua ensenyar? Amb quin model de llengua cal vehicular l’ensenyament? En aquesta jornada es tractarà de respondre aquestes qüestions aplicades als diferents nivells d’ensenyament.

Notícia publicada per:

Oficina de Comunicació