Vés enrere Josep Quer, nou membre numerari de l’Institut d’Estudis Catalans

Josep Quer, nou membre numerari de l’Institut d’Estudis Catalans

El professor d’investigació ICREA del Departament de Traducció i Ciències del Llenguatge forma part de la Secció Filològica de la institució cultural.

02.11.2021

El Ple de l'Institut d'Estudis Catalans (IEC) va acordar el passat 15 d’octubre la incorporació de Josep Quer, professor d’investigació ICREA del Departament de Traducció i Ciències del Llenguatge de la Universitat Pompeu Fabra, com a nou membre numerari.

El professor Quer s'incorpora a la Secció Filològica de l’entitat cultural, que vetlla per la normativa lingüística, la recerca i l’estudi científic de la llengua i realitza el seguiment del procés de normalització lingüística en els territoris de llengua i cultura catalanes.

Juntament amb Josep Quer, van ser nomenats a la mateixa secció Xavier Bosch, periodista i escriptor, i Mar Massanell, professora de la UAB. També es va nomenar Meritxell Simó, professora de la UB (Secció Històrico-Arqueològica).

Actualment, la Secció Filològica de l'IEC compta, entre els seus membres, amb cinc persones vinculades a la UPF: Maria Teresa Cabré, Magí Camps, Josep Gifreu, Mercè Lorente i el mateix Josep Quer.

Un expert en Llengua de Signes Catalana

Josep Quer i Villanueva és llicenciat en filologia clàssica, en l’especialitat de grec, per la Universitat de Barcelona (UB) i magister en teoria gramatical per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Es va doctorar en lingüística a la Universitat d’Utrecht (1998). El 1998 va ser investigador postdoctoral en aquesta universitat i, posteriorment (1998-2000), a la UAB. També va ser professor adjunt al Departament de Lingüística Romànica de la Universitat d’Amsterdam (2000-2001). Va ocupar la Càtedra Joan Coromines de la Universitat de Chicago (2010) i, entre el 2006 i el 2021, ha estat membre corresponent de l’Institut d’Estudis Catalans, on dirigeix els projectes de corpus i base de dades lèxica de la llengua de signes catalana (LSC). Des del 2009, és professor de recerca de la Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats (ICREA) adscrit al Departament de Traducció i Ciències del Llenguatge de la Universitat Pompeu Fabra i dirigeix el Laboratori de Llengua de Signes Catalana (LSC Lab).

Va ser professor de lingüística romànica a la Universitat d’Amsterdam (2007-2008) i professor d’investigació ICREA al Departament de Lingüística de la UB (2002-2007), període en què inicià una nova línia de recerca en lingüística teòrica de les llengües de signes. En col·laboració amb la Federació de Persones Sordes de Catalunya, creà el grup de recerca GRIN, que sota la seva direcció desenvolupà la Gramàtica bàsica de la llengua de signes catalana (2005), la primera descripció gramatical de la llengua. Com a lingüista formal s’ha especialitzat en lingüística de llengües de signes, de llengües romàniques i del grec.

Per a més informació

Notícia publicada per: