Vés enrere L’exposició ‘Monstres’, de Joan Fontcuberta, compta amb la participació d’alumnes i professors de la UPF

La mostra, ubicada al museu Can Framis, és una reflexió sobre els clarobscurs de la imatge contemporània; des d’imatges antigues degradades a deepfakes de Donald Trump. Els membres de la UPF hi col·laboren en virtut d’un conveni signat per potenciar la relació entre art i recerca.

06.10.2021

‘Monstres’ és una instal·lació basada en la fotografia com a art. Compta amb la col·laboració dels alumnes de la UPF Paula G. Cortacans i Miquel Roig i els creadors En residència a l’Àrea Tallers Anna Giralt Gris i Jorge Caballero, que lideren el projecte ARTIFICIO. La mostra es va inaugurar el dilluns 4 d’octubre i es podrà visitar fins al 23 de gener de 2022.

Joan Fontcuberta, artista i fotògraf, és l’únic artista espanyol guanyador del premi internacional Hasselblad, l’any 2013, i aquesta és la primera gran exposició que Foncuberta mostra a Barcelona des de 2008. Amb 'Monstres' parteix d’una frase d’Antonio Gramsci: “El vell món està morint. El nou triga a aparèixer. I en aquest clarobscur neixen els monstres.” per pensar en el vell món i la fotografia com a promesa de veritat i memòria, i el nou món, les imatges generades per intel·ligència artificial.

En aquest marc, els alumnes del grau en Comunicació Audiovisual Paula G. Cortacans i Miquel Roig han realitzat una simulació accelerada de degradació química de positius, amb la tutorització dels professors Pere Freixa i Óliver Pérez, vinculats al Departament de Comunicació. I per altra banda, Anna Giralt Gris i Jorge Caballero, alumni, han produït una simulació digital de degradació de negatius com a part del seu projecte d’artistes en residència a l’Àrea Tallers. Ambdues propostes segueixen la línia de mostrar el “vell món” en les fotografies antigues que es destrueixen i perden així el seu propòsit; esdevenen amnèsiques. Els dos projectes formen part de la sèrie “Trauma” dins de la instal·lació.

La mostra també inclou sèries com Beautiful Agony, en què s’utilitza la tecnologia per generar imatges de persones inexistents en el moment que tenen un orgasme. També inclou deepfakes de personalitats polítiques que s’han vist involucrades en escàndols sexuals, com Donald Trump, Silvio Berlusconi o Joan Carles de Borbó. També s’hi pot veure Botswana Safari, un muntatge de la fotografia de Joan Carles de Borbó en un safari a Botswana amb l’aparició del Petit Nicolás. O Fahrenheit 451, on a partir de les cremes de llibres de nazis que van inspirar Ray Bradbury, en un vídeo l'artista salva de les cendres 451 exemplars del llibre de l'autor estatunidenc.

La col·laboració entre la Fundació Vila-Casas i la UPF s’estendrà més enllà d’aquesta mostra, ja que en les properes setmanes es presentarà una nova secció de l’exposició de l’Àrea Tallers, a càrrec de Joan Fontcuberta. Són tot projectes en el marc d’un conveni signat entre la Fundació Vila Casas i la UPF el febrer de 2020 per establir un espai de diàleg compartir i impulsar l’art contemporani i la creació artística dins la universitat.

Per a més informació

Notícia publicada per: