Vés enrere Una proposta que actualitza la regulació dels delictes contra la llibertat i la integritat sexuals, millor treball de fi de grau en gènere

Laia Mañé Sánchez, graduada en Dret per la UPF, és l’autora de “Propuesta de reforma de los delitos contra la libertad sexual en base al consentimiento de la víctima. Agresión y abuso sexuales en adultos", que ha guanyat la sisena edició d’aquest guardó convocat per UPF Igualitat.

25.11.2020

Coincidint amb la Setmana de la Igualtat de la UPF, recentment s’ha fet pública la resolució de l’edició 2020 del premi Treball de Fi de Grau a la Recerca en Gènere, convocat per UPF Igualtat, dotat amb 1.000 euros.

La guanyadora ha estat Laia Mañé Sánchez, alumni UPF de Dret, amb l’obra “Propuesta de reforma de los delitos contra la libertad sexual en base al consentimiento de la víctima. Agresión y abuso sexuales en adultos", sota la tutorització de Mariona Llobet, professora de l’àrea de Dret Penal del Departament de Dret de la Universitat.

“El meu treball de fi de grau estudia quines han de ser les línies sobre les quals s'ha d'orientar la consensuada reforma dels delictes contra la llibertat sexual en adults del Codi penal espanyol”, afirma Laia Mañé.

El jurat, format per quatre professors de la UPF i per una representant de l’Institut Català de les Dones (ICD), va seleccionar vuit treballs com a finalistes entre el total de 67 treballs de fi de grau (corresponents al curs 2019-2020), presentats a la convocatòria, i va decidir per unanimitat atorgar el premi a Laia Mañé.

Com hauria de ser la reforma dels delictes contra la llibertat sexual en el Codi Penal?

L’autora inicia el treball amb una exposició de la redacció actual dels tipus agressió i abús sexuals en adults, recollint de manera sistemàtica la jurisprudència que els determina i concreta, i ressalta el cas conegut com "La Manada", per ser transcendental a nivell jurídic i social. Seguidament, analitza com la jurisprudència internacional tracta aquest tema, per buscar noves tendències que ampliïn l'espectre normatiu del qual es parteix a Espanya.

El treball guanyador dedica una part a estudiar les dues presumpcions construïdes sobre el consentiment a les relacions sexuals, les quals han donat lloc a les oposades teories del "no és no" i del "sí és sí", i exposa el recent Avantprojecte de Llei Orgànica de Garantia Integral de la llibertat sexual, així com els canvis legislatius que aquest avantprojecte pretén introduir.

Segons l’autora, la reforma dels delictes sexuals a Espanya hauria d’integrar tres tendències: en primer lloc, recollir sota la qualificació d '"agressió sexual" tots els atacs sexuals amb contacte corporal no consentits per la víctima. Amb això, s'aconsegueix una tipificació basada en el consentiment. En segon lloc, que el consentiment ha de ser expressat, com a regla general, mitjançant l'assumpció del "no és no" (reforçada per la teoria del “sí és si”, quan alguna de les parts es trobi en una posició de vulnerabilitat).

Finalment, Laia Mañé, ja que la tasca interpretativa que és competència dels jutges és imprescindible i inevitable, conclou que “només es pot contribuir a l'aclariment de les normes jurídiques mitjançant l'articulació de textos normatius conceptual i estructuralment clars, fi al qual ha d'aspirar la reforma dels delictes sexuals a Espanya”.

El jurat recalca la qualitat del treball, que enllaça amb la commoció social que va provocar l’agressió de “La Manada”

El jurat ha estat format per quatre professors de la UPF de departaments diferents: Lorena Gómez (Comunicació), Gema Revuelta (Ciències Experimentals i de la Salut), Josep Capdeferro (Dret) i Arnau Roig (Traducció i Ciències del Llenguatge), que han estat acompanyats per Cristina Costa, representant de l’Institut Català de les Dones (ICD). Segons el jurat, “el treball guanyador està molt ben escrit i estructurat; el marc teòric està ben formulat; des del rigor acadèmic, resulta pedagògic per ser llegit des de diferents disciplines; la metodologia s’aplica de manera escrupolosa; i el tema és rellevant, original i molt oportú”.

En aquest sentit, el jurat recorda que el tema que tracta “enllaça amb fets recents que causaren commoció social –l’agressió sexual salvatge que el grup anomenat “La Manada” va inflingir a una noia durant els sanfermines de 2016−; concretament, neix de la inquietud que van suscitar les dues primeres sentències judicials: ambdues qualificaren els fets de mers abusos sexuals, en considerar que no hi hauria hagut intimidació ni violència. Com és sabut, finalment el Tribunal Suprem va elevar la qualificació i la sanció del delicte”.

Interès per la recerca en temes de gènere

El premi al Treball de Fi de Grau a la Recerca en Gènere, que té com a objectiu promoure la incorporació de la perspectiva de gènere en els estudis de la UPF per avançar en la igualtat de gènere, s’adreça a estudiants de la Universitat i dels seus centres adscrits que hagin obtingut una nota mínima de 7,5 en primera convocatòria en els seus TFG.

La participació al premi es manté elevada: enguany s'hi han presentat 67 treballs, una xifra molt similar a les convocatòries dels anys 2018 i 2019, que van comptar amb 66 i 67 treballs, respectivament, molt per sobre de les 24 obres presentades en les dues primeres edicions (2015 i 2016). Aquest fet demostra l’interès creixent per la recerca en temes de gènere entre el col.lectiu d'estudiants de grau de la UPF.

Aquest premi en l’àmbit de grau es complementa amb els premis Treball de Fi de Màster i Tesi Doctoral a la recerca en gènere, de periodicitat biennal: actualment es troba activa la segona convocatòria, que restarà oberta fins al 15 de juliol del 2021.

Per a més informació

Notícia publicada per: