Vés enrere Els huracans que afecten Puerto Rico fan visible la greu crisi socioeconòmica que viu el país

Un article encapçalat per Joan Benach, investigador del Departament de Ciències Polítiques i Socials de la UPF, i publicat a la revista Social Sience & Medicine, mostra com les causes profundes de la crisi que viu Puerto Rico cal cercar-les en el colonialisme i en la manca de sobirania política.

25.10.2019

La tardor de 2017, els huracans Irma i Maria van destrossar Puerto Rico produint milers de morts, malalties i patiment, que van generar una situació de greu crisi econòmica, política i de salut pública, amb milers de morts i destrucció a gran escala. No obstant això, ni els Estats Units ni el govern porto-riqueny van reaccionar de forma adient davant d’una situació tan greu.

En un article científic publicat recentment a la revista Social Sience & Medicine per investigadors de la UPF i la Universitat de Puerto Rico s’analitza com aquesta catàstrofe ha fet visible la necessitat d’avaluar la situació socioambiental crítica que pateix aquest país i estudiar els factors socioeconòmics i polítics subjacents que contribueixen a agreujar els problemes causats pels huracans.

La destrucció produïda per un desastre ‘natural’ associat a l’emergència climàtica no té solament una causa de tipus ambiental, sinó que cal entendre-la com un fenomen ecosocial”.

Segons Joan Benach, investigador del Grup de Recerca en Desigualtats en Salut, EcologiaEmployment Conditions Network (GREDS-EMCONET) del Departament de Ciències Polítiques i Socials de la UPF i primer autor de l’article, la destrucció produïda per un desastre ‘natural’ associat a l’emergència climàtica no té solament una causa de tipus ambiental, sinó que cal entendre-la com un fenomen ecosocial”.

El treball, que també signen Eliana Martínez-Herrera i Juan Manuel Pericàs (GREDS-EMCONET), juntament amb Marinilda Rivera Díaz i Nylca J. Muñoz, investigadores, respectivament, del College of Social Sciences i de la Escuela de Salud Pública de la Universitat de Puerto Rico, fa un escrutini crític i exhaustiu de la història porto-riquenya i de la seva relació colonial amb els Estats Units, per tal d’esbrinar quines són les causes fonamentals d’aquesta situació i quin és el futur que espera al país.

Les polítiques colonials i neoliberals, principal problema

Segons Joan Benach, “l'arrel del problema rau sobretot en l’absència de polítiques socioeconòmiques adients per prevenir i adaptar-se als huracans, degut a l’aplicació durant dècades de polítiques colonials i neoliberals. Les causes profundes de la greu crisi socioeconòmica que viu Puerto Rico, agreujada pels huracans, cal cercar-les en el colonialisme i en la manca de sobirania política”.

Per a l’investigador de la UPF, altres factors que influeixen en la crisi són les polítiques neoliberals, generadores de pobresa i desigualtat, atur, precarietat, emigració i habitatges de mala qualitat, i en la manca de serveis socials i sanitaris, entre d'altres aspectes.

“Si aquestes polítiques associades a l'explotació, la dominació, la repressió i el racisme no canvien, els impactes ambientals que es poden esperar en un futur immediat agreujaran la mala situació actual amb més danys, sofriment i malalties”, assegura Joan Benach.

Revertir la situació i buscar solucions

L’article es fa ressò que, segons els experts, i degut a la crisi climàtica, durant les properes dècades augmentaran les pluges torrencials i altres desastres ambientals al país, amb huracans més intensos i persistents. Això pot comportar que Puerto Rico i la regió del Carib estiguin sotmesos a desastres meteorològics amb una freqüència creixent, fet que podria conduir a un estat d’emergència continuat.

El treball proposa diversos fronts per canviar aquesta situació. D’una banda, el repte científic de generar més informació i anàlisi, que permeti visualitzar i descriure detalladament la situació social i geogràfica en evolució i comprendre’n les causes i els efectes; de l’altra, el repte polític de revertir la situació social i ambiental amb un canvi dràstic de les polítiques neoliberals i colonials que afecten greument la vida, la salut i l’equitat de les persones.

“El primer pas per afrontar aquestes reptes és evitar la ceguesa i la impotència; el segon, desenvolupar una acció col·lectiva sostinguda que generi la consciència pública i els moviments socials necessaris per forçar un canvi dràstic de la direcció de govern. Finalment, les institucions s’han de democratitzar i cal desistitucionalitzar la desigualtat”, conclouen els investigadors.

Article de referència: Joan Benach, Marinilda Rivera Díaz, Nylca J. Muñoz, Eliana Martínez-Herrera i Juan Manuel Pericàs (octubre 2019). ““What the Puerto Rican hurricanes make visible: Chronicle of a public health disaster foretold”, Social Science & Medicine, https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2019.112367

Notícia publicada per:

Oficina de Comunicació