Vés enrere El diàleg entre les ciències socials i la tecnologia centra el nou mínor en Humanitats Digitals

Aquest programa formatiu aposta per la interdisciplinarietat i estarà format per dos blocs: un en el camp cultural, i un en el vessant tècnic

03.02.2022

L’UCA d’Humanitats, conjuntament amb la Facultat de Comunicació, la de Traducció i l’Escola d’Enginyeria, inicia aquest tercer trimestre el nou mínor en ‘Humanitats Digitals’. Aquest nou programa formatiu permetrà construir un punt de trobada entre el plantejament de qüestions relatives a les ciències humanes i la seva resolució per mitjans digitals.

El mínor és iniciativa de Maria Morrás, professora titular de Literatura Espanyola del Departament d’Humanitats, i Simone Ventura, professor visitant i investigador del Laboratory of Digital Humanities del King’s College London. Morrás explica que aquest mínor esta plantejat “des d’una doble via: per una banda, proposar coneixements tecnològics i familiaritat amb la part digital als estudiants que venen d’Humanitats i d’altres àmbits de les ciències socials. Per l’altra, es  proposa també donar a les persones que ja tenen uns coneixements tècnics, especialment de l’Escola d’Enginyeria, una base àmplia de coneixements humanístics, per tal d’anar creant un llenguatge comú”.

Maria Morrás explica aquest mínor està plantejat “des d’una doble via: proposar coneixements tecnològics als de ciències socials i donar a les persones que ja tenen uns coneixements tècnics, una base àmplia de coneixements humanístics, per tal d’anar creant un llenguatge comú”

Les humanitats digitals són, precisament, això: l'aplicació de les noves tecnologies als camps cultural, lingüístic i social. El resultat són maneres noves de crear, organitzar i transmetre coneixement que, eventualment, donen lloc a un nou episteme,  multidisciplinari i transversal. Les humanitats digitals requereixen el coneixement d’eines i conceptes tècnics, del llenguatge i metodologies de la cultura, i de l’estudi de la societat.

El mínor en Humanitats Digitals està dirigit a tots els estudiants de centres integrats de la UPF i als membres del programa Alumni. Els estudiants es podran matricular al mínor a partir de l’automodificació de matrícula del mes de març, que es podrà fer els dies 9 i 10. Per obtenir el títol, s’hauran de cursar 24 crèdits ECTS.

Dues disciplines no tan allunyades

Morrás creu que “als estudiants d’Humanitats els manca un coneixement tecnològic que els permeti, primer, saber quines possibilitats hi ha de crear o detectar continguts de forma digital, i en un segon lloc, poder crear ells mateixos mitjançant programació, entre d’altres, les seves pròpies eines o fer ús d’elles”. I creu que, des de l’altra vessant, la tecnològica, sovint “no comprenen com s’apliquen aquestes eines a camps com les ciències socials, la comunicació, el llenguatge, les humanitats… i amb aquest mínor poden posar-se en contacte amb aquestes matèries, i d’aquest encreuament en poden resultats coses molt interessants i creatives”.

Maria Morrás: “amb aquest mínor poden posar-se en contacte amb altres matèries, i d’aquest encreuament en poden resultats coses molt interessants i creatives”

Per tal d’assolir aquesta interdisciplinarietat, el mínor s'estructurarà en dos blocs. Els estudiants de l’Escola d’Enginyeria hauran de cursar un mínim de 8 crèdits ECTS d’assignatures del bloc A, que corresponen als camps culturals. I a la inversa, els estudiants d’estudis oficials dels altres centres hauran de cursar un mínim de 8 crèdits ECTS d’assignatures del bloc B, que correspon al vessant tècnic

El bloc A estarà format per assignatures dels camps culturals de les Facultats de Comunicació, Humanitats i Traducció i Ciències del Llenguatge, així com cursos del Barcelona Program for Interdisciplinary Studies (BaPIS), com Gestió de projectes culturals, Introducció als Estudis Literaris o Tecnologies de la Traducció. El bloc B, per altra banda, estarà format per activitats formatives del vessant tècnic de l’Escola d’Enginyeria, les Facultats de Comunicació i Traducció i Ciències del Llenguatge i del BaPIS i el Barcelona International Summer School (BISS). Introducció a la programació, Taller de creació de videojocs o Estructura de dades i algorismes I, són algunes de les propostes.

Morrás, d’entre totes les activitats formatives que s’oferiran dins el mínor, destaca el curs “Humanities skills for a digital environment” que es durà a terme en format híbrid, amb una part en línia d’explicacions teòriques i una part presencial de visites, estudi de casos d'empreses i activitats. El curs s’oferirà, també, dins la BISS i serà obert a tots els estudiants i docents internacionals.

04. Educació de qualitat

Notícia publicada per: