Vés enrere El Claustre de la UPF aprova el manifest conjunt de les universitats públiques que rebutja les condemnes als presos polítics catalans i la judicialització de la política

El Consell de Direcció, en el marc del Claustre, ha fet una declaració específica en relació amb la situació política i el rol de la Universitat.

24.10.2019

Aquest matí, 24 d’octubre, ha tingut lloc a l’auditori del campus de la Ciutadella una sessió extraordinària del Claustre de la Universitat convocat pel rector de la UPF, Jaume Casals. Ha estat dedicada íntegrament a debatre sobre la resposta institucional de la Universitat com a conseqüència de la sentencia del judici pels fets de la tardor de 2017.

El rector ha obert la sessió -que donat el seu interès, ha estat retransmesa en directe a través del Campus Global- amb la petició d’un minut de silenci en record dels cinc desapareguts i de la persona que ha mort a causa del temporal de pluja d’aquesta setmana.

En la seva intervenció inicial, el rector ha recordat que s’ha convocat la sessió extraordinària el més ràpid possible i ha explicat que hi ha previst una sessió ordinària del Claustre el proper 20 de novembre. D’altra banda, ha introduït la “Declaració del Consell de Direcció” que s’ha presentat posteriorment, “un text que no és incompatible amb cap altre i que no afecta la resta de propostes presentades”.

Després de la intervenció del rector, s’han presentat les tres propostes que se sotmetien a votació: “Manifest conjunt de les universitats catalanes de rebuig de les condemnes dels presos polítics catalans i de la judicialització de la política”, a càrrec dels professors Lluís de Yzaguirre i Mercè Lorente; “Declaració del Consell de Direcció”, a càrrec dels professors Josep Lluís Martí i Cristina Gelpí; i “Manifest de l’estudiantat per l’avaluació única”, a càrrec dels estudiants Berta Blanc i Nil Criac.

Resultat de les votacions

En les votacions han participat 63 persones, d’un Claustre que actualment està format per 123 membres entre estudiants, personal docent i investigador i personal d’administració i serveis.

El Manifest conjunt de les universitats catalanes de rebuig de les condemnes dels presos polítics catalans i de la judicialització de la política ha estat aprovat per 49 vots a favor, 11 en contra i 3 en blanc. El professor Lluís de Yzaguirre, durant la seva presentació, ha agraït la bona predisposició de l’equip de govern per a la celebració de la sessió extraordinària i ha explicat que el manifest que s’ha votat “ha nascut d’un debat intens que va començar abans de la publicació de la sentència del Tribunal Suprem”. També ha remarcat que es tracta d’un text que, fins al moment, ja s’ha aprovat als claustres de les universitats de Barcelona, Autònoma de Barcelona, Politècnica de Catalunya, Rovira i Virgili i Lleida.

La Declaració del Consell de Direcció ha obtingut 30 vots a favor, 31 en contra i 2 en blanc. En la presentació del document, Josep Lluís Martí, vicerector per a la innovació de la UPF, ha manifestat que “la Universitat és un espai lliure i plural que ha de constituir una plataforma per a la defensa de la democràcia i pel debat públic i la crítica de les injustícies que es produeixen al nostre entorn”. Ha afegit que “hem tractat d’elaborar un text potent, clar i contundent que pugui representar la immensa majoria de la comunitat universitària i que referma els drets de protesta, vaga i manifestació que tots tenim, i que fa una crida a la serenitat, al diàleg i la negociació polítiques”. Finalment, ha destacat que “no és una proposta a la contra del manifest de les universitats públiques, sinó que es complementen”.

Finalment, el Manifest de l’estudiantat per l’avaluació única ha obtingut 23 vots a favor, 33 en contra i 7 en blanc. Els estudiants Berta Blanc i Nil Criac han estat els encarregats de presentar-la i exigia “als òrgans competents que habilitin les mesures necessàries per permetre que qualsevol estudiant de la Universitat Pompeu Fabra pugui tenir una avaluació única efectiva al final del primer trimestre del curs vigent”. També reclamava “que aquesta mesura es debati en un Consell de Govern extraordinari, convocat en el període de temps més curt possible, perquè es pugui fer efectiva en el termini estipulat”.

Pelegrí Viader, vicerector adjunt de la UPF, ha presentat quatre arguments pels quals no és incompatible l’assistència a activitats de protesta i mantenir el plans d’activitats docents actuals. En primer lloc, “és important mantenir el model docent de la UPF, un tret identitari i fonamental per mantenir les taxes d’èxit que tenim. A més, la ràtio entre presencialitat i avaluació és baix, no hi ha tantes activitats avaluables que requereixin presencialitat”. En segon lloc, “cal ser coherents amb la funció social de la universitat i no s’ha de posar en risc aquest model”. En tercer lloc, “aquestes setmanes, la Universitat ha mantingut l’activitat acadèmica i això ha estat compatible amb fer altres activitats”. En quart i últim lloc, Pelegrí Viader, ha recordat que “aquesta situació ja es va produir al 2017 i aleshores ja es va parlar d’aquesta qüestió i es va mantenir l’avaluació continuada sense problemes, sent flexibles i adaptant-nos a les necessitats”.

Notícia publicada per:

Oficina de Comunicació