Vés enrere Josep M. Casasús, investit doctor honoris causa per la Universitat de Girona

Josep M. Casasús, investit doctor honoris causa per la Universitat de Girona

El periodista, catedràtic emèrit i síndic de Greuges de la UPF va ser reconegut per la seva trajectòria de recerca, acadèmica i cultural en l’àmbit del periodisme i la comunicació. En la cerimònia, que va tenir lloc el 17 de juny, Casasús va centrar el seu parlament d’acceptació en les “Aportacions dels clàssics gironins en la teoria del periodisme”.

18.06.2021

Josep M. Casasús, periodista, catedràtic emèrit del Departament de Comunicació i síndic de Greuges de la UPF va ser investit doctor honoris causa per la Universitat de Girona, en reconeixement a la seva trajectòria de recerca, acadèmica i cultural en l’àmbit del periodisme i la comunicació. Es tracta de la primera distinció de doctor honoris causa en l’àmbit de la comunicació de la UdG, que va ser aprovada pel seu Consell de Govern l’octubre de l’any 2019.

La cerimònia, que es va poder celebrar de manera presencial, després de ser posposada a causa de la pandèmia, va tenir lloc el 17 de juny, al migdia, a l’Aula Magna Modest Prats de la institució gironina, presidida per Quim Salvi, rector de la UdG. Josep M. Casasús va estar acompanyat pel seu padrí, Lluís Costa, director científic del Campus de Comunicació Cultural i Corporativa de la UdG. La representació de la UPF va anar a càrrec de Manel Jiménez, vicerector de Transformació Educativa, Cultura i Comunicació; Jordi Balló, director del Departament de Comunicació, i Carles Pont, degà de la Facultat de Comunicació.

Aspecte de l'Aula Magna Modest Prats

Després que Quim Salvi li lliurés la medalla i el diploma, i ja com a doctor honoris causa, Josep M. Casasús va pronunciar seu parlament d’acceptació, centrat en les "Aportacions dels clàssics gironins en la teoria del periodisme". Va reivindicar l’escriptor palafrugellenc i periodista Josep Pla, sobre el qual va centrar la seva tesi doctoral, la primera que es va llegir a Catalunya sobre aquest autor, i per la qual va rebre un premi extraordinari de doctorat, l’any 1985.

Josep M. Casasús va posar èmfasi en la necessitat de "recuperar l’atenció que mereix la vella i rica tradició catalana de periodistes que poden servir de model, pel que fa a la tècnica professional, a nois i noies que volen aprendre aquest ofici"

A més de Pla, el professor Casasús va recor­dar l’empremta d’altres refe­rents giro­nins i empor­da­ne­sos, des del cro­nista Ramon Mun­ta­ner, dins del “pale­o­pe­ri­o­disme o pro­to­pe­ri­o­disme”, fins a l’heme­ro­gra­fia de Pella i For­gas, la retòrica de Coll i Vehí, i els noms de Fages de Cli­ment, Bertrana (Prudenci i Aurora), Josep Morató, Agustí Cal­vet “Gaziel” o Car­les Rahola, afu­se­llat “pel delicte d’expres­sar-se com a paci­fista” en “només tres arti­cles”, i Jaume Vicens Vives.

Josep M. Casasús pronunciando el parlamento de aceptaciónPrèviament a la investidura, el seu padrí, Lluís Costa, va llegir l’elogi del doctorand. Va recor­dar l’ajut i la implicació de Casasús amb la institució en moments difícils, fa 30 anys, quan sembraven l’embrió per endegar els estudis de Comunicació a Girona. De la seva banda, el rec­tor de la UdG, Quim Salvi, que va cloure l’acte, va destacar “la incor­po­ració de conei­xe­ment i pres­tigi al claus­tre” que suposa aquesta investidura.

Una llarga trajectòria dins el món del periodisme

Nascut a Barcelona l’any 1944, Josep Maria Casasús i Guri és degà fundador dels estudis de Periodisme de la UPF. La seva trajectòria professional en els mitjans de comunicació catalans ha estat molt àmplia. Va ser sotsdirector i defensor del lector a La Vanguardia, redactor en cap als ja desapareguts Tele/eXpress i a Catalunya-Express i articulista a El Punt Avui, Serra d’Or, Revista de Catalunya, L’Avenç i Via Empresa. Actualment, i des del 2012, col·labora amb el diari Ara, on publica diàriament la secció “Abans d’ara”.

Josep M. Casasús durant el seu parlament d'acceptació

Casasús ha compaginat la seva activitat professional amb la docència, primer a la Facultat de Ciències de la Comunicació de la UAB i després a la Universitat Pompeu Fabra, on va ajudar a posar en marxa els estudis de Periodisme, iniciats l’any 1993. Actualment, Josep Maria Casasús és catedràtie emèrit i síndic de Greuges de la UPF i membre del Grup de Recerca Comunicació Social i Institucional de la Universitat de Girona.

Com a investigador, ha posat sempre el focus en el periodisme i la comunicació

Com a investigador, ha posat sempre el focus en el periodisme i la comunicació, dos àmbits sobre els quals ha publicat nombrosos llibres i articles, com ara Ideología y análisis de medios (1972), la primera obra publicada a Catalunya sobre anàlisi estructuralista de mitjans de comunicació, i Periodisme català que ha fet història, un text que ha esdevingut un referent en els estudis superiors sobre política analítica i comparada.

Entre l’ampli ventall de premis que ha rebut, destaca la Creu de Sant Jordi, que li van atorgar l’any 2011, i la distinció Jaume Vicens Vives a la qualitat docent universitària, l’any 2013. Ha rebut guardons com a assagista, articulista, poeta i divulgador cultural. Membre de la secció de Filosofia i Ciències Socials de l’Institut d’Estudis Catalans, també va ser president de la Societat Catalana de la Comunicació i de la Societat Espanyola de Periodística.

Notícia publicada per:

Oficina de Comunicació