Vés enrere Tres investigadors de la UPF reben ajuts de La Marató de TV3 per fer recerca en salut mental

Rafael Maldonado, Andrés Ozaita i Manuel Pastor, investigadors del Departament de Medicina i Ciències de la Vida, rebran ajuts per valor de prop d'1 milió d'euros per investigar en diferents àmbits de la salut mental.
04.11.2022

Els fons recaptats en l'última edició de La Marató de TV3 i Catalunya Ràdio finançaran 36 projectes de recerca, liderats per 81 equips d'experts en salut mental. Uns recursos que seran decisius en els pròxims anys per trobar més respostes a uns trastorns que, malgrat els avenços dels últims anys, continuen tenint una incidència i una prevalença molt altes: segons els experts, una de cada quatre persones tindrà algun problema de salut mental al llarg de la seva vida.

Dels 36 projectes finançats, tres corresponen a recerques amb participació d'investigadors del Departament de Medicina i Ciències de la Vida (MELIS) de la UPF, que en total rebran prop d'un milió d'euros per desenvolupar la seva tasca. Els projectes de la Universitat seleccionats són:

• Estudi de la vulnerabilitat al trastorn per consum de cocaïna després del consum d'alcohol
    • Dr. Rafael Maldonado LópezDepartament de Medicina i Ciències de la Vida - Universitat Pompeu Fabra
    • Dr. Bru Cormand Rifà, Facultat de Biologia - Universitat de Barcelona
    • Dra. Maria Francina Fonseca Casals, Fundació Institut Hospital del Mar d'Investigacions Mèdiques IMIM
Finançament: 399.997,50 €

• Validació de biomarcadors transcripcionals de la millora terapèutica de la discapacitat intel·lectual mitjançant vesícules extracel·lulars
    • Dr. Andrés Ozaita MinteguiDepartament de Medicina i Ciències de la Vida - Universitat Pompeu Fabra
    • Dr. Miquel Bosch Pita, Facultat de Medicina i Ciències de la Salut - Universitat Internacional de Catalunya
Finançament: 219.375 €

• Cap a la prevenció personalitzada del risc de suïcidi - Millora de l'avaluació clínica del risc i de l'assignació al tractament en els pacients en risc de suïcidi
    • Dr. Philippe Mortier, Fundació Institut Hospital del Mar d'Investigacions Mèdiques IMIM
    • Dr. Manuel Pastor MaesoDepartament de Medicina i Ciències de la Vida - Universitat Pompeu Fabra
Finançament: 299.812,50 €

Els 36 treballs seleccionats d'acord amb la decisió del Patronat de la Fundació són els que han resultat més ben valorats dels 150 que es van presentar a l'última convocatòria d'ajudes a la recerca

Els 81 equips premiats van recollir els guardons en un acte que es va celebrar ahir a la tarda a les instal·lacions de TV3. En la jornada, hi van intervenir la presidenta de la CCMA i del Patronat de la Fundació La Marató de TV3, Rosa Romà, i el director de la Fundació, Lluís Bernabé, que va agrair la solidaritat de la societat en un projecte que no ha parat de créixer i s'ha dirigit al públic dient: "Ara comença la segona Marató, la vostra, La Marató dels investigadors i les investigadores; destinada al ciutadà i a les persones que cada dia conviuen amb un problema de salut mental."

A partir d'ara comença una intensa i decisiva marató dels investigadors i investigadores en salut mental. A més de sensibilitzar la societat sobre aquests trastorns, els 12,1 milions d'euros recaptats en la darrera edició de La Marató permetran obtenir noves eines de prevenció i de diagnòstic, tractaments més eficients, trobar respostes i oferir un abordatge integral de la salut mental per a la millora de l'esperança i la qualitat de vida dels pacients i de les seves famílies, per uns problemes de salut que continuen augmentant, sobretot entre la gent més jove.

Els 36 treballs seleccionats d'acord amb la decisió del Patronat de la Fundació, a proposta de la Comissió Assessora Científica, són els que han resultat més ben valorats dels 150 que es van presentar a l'última convocatòria d'ajudes a la recerca. L'Agència de Qualitat i Avaluació Sanitàries de Catalunya, del Departament de Salut, va coordinar un procés d'avaluació internacional en què 111 experts en salut mental van valorar els projectes en funció de la seva qualitat i metodologia, rellevància científica, sanitària i social, i valor innovador i transformador, entre altres aspectes.

03. Salut i benestar