Vés enrere Els investigadors Josep Maria Antó i Sara Àvila reflexionen sobre els efectes de la crisi climàtica en la salut planetària, a la lliçó inaugural del grau en Medicina

La conferència "Els Reptes de la Medicina a l'Era de l'Antropocè" va profunditzar en els efectes del canvi climàtic en la salut humana, i la contribució del món mèdic i universitari en la transformació ecològica de la societat.

04.11.2022

El dilluns 24 d'octubre, Josep Maria Antó, investigador d'ISGLOBAl i catedràtic emèrit del Departament de Medicina i Ciències de la Vida (MELIS) de la UPF, i Sara Àvila Pérez, alumni i metgessa al CHUV de Lausana, van obrir el curs acadèmic 2022-2023 del grau en Medicina amb la conferència "Els Reptes de la Medicina a l'era de l'Antropocè", centrada en la crisi climàtica i els reptes en la salut derivats de l'escalfament del planeta.

L'acte va tenir lloc a la Sala Marull del campus del Mar i va comptar amb la participació de David Sancho, vicerector adjunt al rector i d'Organització i Grup UPF, Miguel Pera, director mèdic i assistencial de l'Hospital del Mar, i Joan Ramon Masclans, professor del MELIS i cap del servei de Medicina Intensiva del mateix hospital. Els dos últims, a més de presentar el ponents de la lliçó, van aprofitar per comentar breument el nou pla d'estudis del grau i van remarcar la seva aposta per una medicina personalitzada, humanística i fonamentada en les noves tecnologies.

En el transcurs de la conferència, Antó i Àvila van introduir conceptes com l'Antropocè o la Salut Global, per explicar l'abast de l'impacte negatiu de l'activitat humana sobre el medi ambient, així com la indissociable relació entre la salut humana i la planetària: "Hem millorat la salut en els últims cinquanta anys, hipotecant el benestar de les generacions futures, perquè en el futur no quedaran reserves naturals per continuar tenint salut", en paraules d'Antó.

Mitjançant nombrosos articles i estudis científics van destacar que els principals reptes de la humanitat són el no traspassament dels límits de sostenibilitat dels ecosistemes, la posada en marxa immediata de totes les accions pertinents per lluitar contra l'escalfament global i l'adaptació de la salut a les conseqüències ja inevitables de la crisi climàtica. Entre les accions prioritàries explicades durant la conferència, es va posar l’èmfasi en la fi de les emissions de sectors com els transports o la indústria, però també en la descarbonització del mateix sector mèdic, del qual van quantificar la petjada de carboni en un 10% de les emissions a Espanya.

Així mateix, els dos experts van ressaltar l’important paper que juga el factor educatiu, advertint que la lluita contra la crisi climàtica no comença només un cop s'ha fet el salt al món professional, sinó que s'inicia des de la formació dels estudiants, ja dins del grau en Medicina: "La carrera no ha fet res per apropar-me a la naturalesa, o ho ha deixat com una cosa als marges", explicava Antó. A més, remarcava el poder dels metges en la descarbonització i la sensibilització ecològica apuntant que "com a científics, educadors, líders d'opinió i administradors podem fer pedagogia contra el canvi climàtic".

Antó remarcava el poder dels metges en la descarbonització i la sensibilització ecològica apuntant que "com a científics, educadors, líders d'opinió i administradors podem fer pedagogia contra el canvi climàtic"

Per això, ambdós científics van posar el focus en la capacitat dels centres universitaris per transicionar a un model ecològicament conscient, tant en el seu funcionament com també en la formació que dispensa als seus alumnes. L'ocasió va servir per presentar diversos projectes promoguts per estudiants i universitats internacionals per mesurar la implicació dels centres en la salut planetària, entre les que van voler destacar la iniciativa Benestar Planetari de la Pompeu Fabra.

Amb aquesta iniciativa des de la institució catalana es persegueix "l'assoliment del nivell més alt possible de benestar i equitat entre els sistemes polítics, econòmics i socials que impacten els sistemes naturals dins els quals hem de viure". Els ponents van aplaudir la Pompeu Fabra pel seu objectiu de complir amb l'agenda dels objectius de desenvolupament sostenibles tot i que van advertir que "encara es pot fer molt més" perquè segons va concloure Josep Maria Antó: "No hi ha salut humana si no hi ha salut planetària".

001 221024 MEDICINA

03. Salut i benestar