Back Curs: De la política a lo polític. Eines per interpretar i transformar el món (gener-març 2020)

En aquest curs volem qüestionar tot allò que anomenem tradicionalment “la política”: des de pràctiques i usos com les eleccions i els debats parlamentaris fins als mateixos principis “naturals” que legitimen la seva autoritat. Una anàlisi crítica d’aquestes institucions fa palès que, fora dels seus murs, existeixen altres maneres d’estar junts, de pensar-nos, de dir allò que necessitem i volem: és el que anomenarem “lo polític”. Lo polític neix del qüestionament de les jerarquies passades i presents (el llinatge, la raça, el poder econòmic), alhora que reivindica noves formes d’organitzar la nostra vida en comú a partir del nostre compromís amb el món.

De la biopolítica al populisme, passant per la inoperància, la performativitat  o la deconstrucció, les categories proposades per pensadors com Foucault, Agamben, Rancière, Derrida, Laclau o Mouffe ens serviran per articular l’oposició entre “la política” i “lo polític”, contextualitzant-la tant en el passat com en el present.

17.01.2020

PROGRAMA DEL CURS:

30.01.20
Presentació “La política ha mort… visca lo polític!”. Ester Jordana Lluch i Xavier Bassas

06.02.20
Foucault i la governamentalitat. Ester Jordana Lluch

13.02.20
Agamben i la política de la inoperositat. Juan Evaristo Valls Boix

20.02.20
Rancière i la igualtat performativa. Xavier Bassas

27.02.20
Derrida i la democràcia per venir. Laura Llevadot