Vés enrere La UPF contribueix al desenvolupament de competències clau per al Benestar Planetari i els Objectius de Desenvolupament Sostenible

La Universitat, juntament amb Catesco, ha col·laborat en l'elaboració d'una guia sobre aquest àmbit, que es presenta el 13 de gener. Es tracta d'un recurs per treballar la sostenibilitat d’una manera competencial, a través de l’aprenentatge basat en problemes o en projectes, i que la UPF ja ha començat a aplicar en el marc del seu model educatiu EDvolució.

13.01.2023

Avui, 13 de gener, es presenta la "Guia ABPxODS: Disseny de projectes per desenvolupar les competències clau per a la sostenibilitat”, desenvolupada per un grup de treball format per docents i emmarcat en una col·laboració entre Catesco i la UPF. La guia és un recurs d’utilitat per treballar la sostenibilitat d’una manera competencial, a través de l’aprenentatge basat en problemes o en projectes en qualsevol etapa educativa.

A l’acte, que tindrà lloc a les 13.00 hores al Hub Social de la Fundació Bofill, s’entregaran exemplars impresos de la guía (que ben aviat es publicarà en línia) i inclourà un taller d’aprenentatge col·laboratiu.

L’elaboració de la guia ha comptat amb el suport de la iniciativa Benestar Planetari de la UPF i la seva aplicació ja s’ha iniciat a la Universitat en diverses iniciatives promogudes pel Laboratori d’Aprenentatge (Learning Lab).

La col·laboració entre Catesco i la UPF va començar al 2019 amb una iniciativa de transferència de recerca educativa per tal de contribuir a l’agenda mundial d’educació 2030, incorporant a la docència els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) en els diferents àmbits de coneixement i els diferents nivells educatius.

Aquesta incorporació s’articula a partir de les directrius del document d’UNESCO Education for Sustainable Development Goals. Learning Objectives, segons el qual l’ educació per a la sostenibilitat s’ha de treballar des del desenvolupament de “competències que permetin als individus reflexionar sobre les seves accions, tenint en compte els impactes socials, culturals, econòmics i mediambientals que tindran ara i en el futur des d’una perspectiva local i mundial”.

Entre els resultats de recerca considerats en la col·laboració Catesco-UPF  s’inclouen els obtinguts pel Grup de Recerca Educativa en Ciències de la Salut (GRECS), liderat per Mar Carrió, i els del Grup de Recerca en Tecnologies Interactives i Distribuïdes per a l'Educació (TIDE), dirigit per Davinia Hernández-Leo. GRECS té una dilatada experiència en la recerca de l’aprenentatge basat en problemes (ABP) relacionats amb les ciències i la sostenibilitat, i TIDE en la recerca sobre la millora de l'educació i el coneixement pedagògic mitjançant l’ús de les tecnologies.

Els resultats d’aquesta col·laboració inclouen la plataforma de co-creació i intercanvi de recursos oberts sobre ABP-ODS “Educar per transformar”, l’elaboració d’exemples que incorporen la perspectiva ODS a la docència de diverses matèries, i la creació d’aquesta guia ABPxODS (conjuntament amb Catesco) que es presenta el 13 de gener.

Imatge de la plataforma

Implicació de tots els centres de la UPF, amb resultats satisfactoris

Els responsables d’innovació docent de totes les facultats i escoles de la UPF s’han involucrat en la difusió de la iniciativa, centrant-se sobretot en els darrers dos cursos acadèmics de l'àmbit del grau, i amb la participació de prop de 50 docents de tots els centres. Aquest professorat ha participant en una formació, així com en el disseny, l’implementació, i compartició oberta dels recursos ABPxODS creats.

Davinia Hernández Leo: “A la UPF, les competències ODS o competències clau per a la sostenibilitat estan incloses en el que anomenem competències de ciutadania global, dins el marc educatiu comú EDvolució"

Resultats i testimonis d’implementació es van presentar en la primera sessió del cicle Recerca EDvolució, celebrada a la UPF durant el mes d’octubre del 2021. Diversos membres del professorat van destacar que amb aquesta metodologia havien vist que augmentava la motivació i implicació dels estudiants, la necessitat de fer un canvi de paradigma del model educatiu, conèixer les competències associades al desenvolupament sostenible, o la importància de la col·laboració i la dosificació del treball, l’autonomia i les eines per desenvolupar el pensament crític, entre altres aportacions. Pel que fa als estudiants, van destacar aspectes com ara l’aprofitament d’activitats que els feien reflexionar, o el fet de treballar en projectes que tinguin com a finalitat la millora social.

Davinia Hernández Leo, en el seu paper com a comissionada per a la Recerca en Innovació Educativa a la UPF i directora del Laboratori d’Aprenentatge (Learning Lab), explica que “a la UPF, les competències ODS o competències clau per a la sostenibilitat estan incloses en el que anomenem competències de ciutadania global, dins el marc educatiu comú EDvolució. Globalment la iniciativa connecta amb la voluntat de la UPF de treballar per al Benestar Planetari des de la recerca, la docència i la transferència de coneixement a la societat."

Notícia publicada per:

Oficina de Comunicació